De oliedienstenspeler SBM Offshore kwam een aantal weken geleden op ons radarscherm. Het bedrijf heeft moeilijke jaren achter de rug, maar het staat mogelijk op een keerpunt. Een van de narigheden die de koers van SBM de jongste jaren heeft gedrukt, was een smeergeldaffaire, die tussen 2007 en 2011 plaatsvond. Voor die onverkwikkelijke affaire onder het vorige management liepen juridische procedures bij het Nederlandse Openbaar Ministerie en het US Department of Justice. SBM had 240 miljoen USD of zowat 0,9 EUR per aandeel opzijgezet. Er is nu eindelijk duidelijkheid over de omvang van de boete, want er is een schikking getroffen. En die valt mee: ...

De oliedienstenspeler SBM Offshore kwam een aantal weken geleden op ons radarscherm. Het bedrijf heeft moeilijke jaren achter de rug, maar het staat mogelijk op een keerpunt. Een van de narigheden die de koers van SBM de jongste jaren heeft gedrukt, was een smeergeldaffaire, die tussen 2007 en 2011 plaatsvond. Voor die onverkwikkelijke affaire onder het vorige management liepen juridische procedures bij het Nederlandse Openbaar Ministerie en het US Department of Justice. SBM had 240 miljoen USD of zowat 0,9 EUR per aandeel opzijgezet. Er is nu eindelijk duidelijkheid over de omvang van de boete, want er is een schikking getroffen. En die valt mee: de schikking bestaat uit een betaling van 240 miljoen USD of het voorziene bedrag. Het kan dan ook uit eigen middelen worden betaald en bovendien kan de betaling in termijnen gebeuren (laatste tranche van 70 miljoen USD op 1 december 2016). Een belangrijke onzekerheid is daarmee uit de weg geruimd en bovendien valt het bedrag mee. Maar daarmee zijn nog niet alle problemen van de baan. De smeergeldaffaire sloot SBM tot nog toe uit van projecten op de uiterst lucratieve, Braziliaanse markt (topklant Petrobras). De schikking betekent dat opnieuw gesprekken kunnen worden aangeknoopt met de Braziliaanse autoriteiten, maar de Brazilianen houden de deur (voorlopig?) dicht. Een ander aandachtspunt is de nettoschuldpositie van 2,1 miljard EUR of 3,5 à 4 keer de recurrente (zonder eenmalige elementen) bedrijfskasstroom (rebitda). Dat is zelfs wat boven de huidige beurskapitalisatie. Een kapitaalverhoging de komende jaren uitsluiten mogen we dus niet. Tot slot is er natuurlijk de forse daling van de olieprijs de afgelopen maanden. Het is afwachten in welke mate dit de appetijt van klanten voor nieuwe projecten zal beïnvloeden en dus het vrij rooskleurige beeld nog zal vertroebelen. SBM zelf gaf enkele maanden geleden aan tachtig nieuwe projecten te verwachten de komende vijf jaar, waarvan marktleider SBM er een vijftigtal actief zal opvolgen. Voor dit jaar wordt nog op twee nieuwe FPSO-projecten gemikt. In essentie heeft SBM een dubbele activiteit als toeleverancier aan de olie- en gasindustrie. Vooreerst het onderwerp, de bouw en de levering van offshore im- en exportterminals en zogenaamde FPSO's. Dat zijn omgevormde olietankers, waarin olie of gas wordt opgeslagen, afkomstig van een vast of drijvend productieplatform dat zelf geen opslagcapaciteit heeft. Daarnaast is er de leasingactiviteit van productie- en opslagsystemen, waarvan SBM eigenaar is. Dit jaar wordt nog een overgangsjaar, maar tegen 11 keer de verwachte winst 2015, een koers-boekwaardeverhouding van 1,1 en een verwachte verhouding ondernemingswaarde (ev) ten opzichte van de bedrijfskasstroom (ebitda) van 9 oogt het aandeel goedkoop en draagt de waardering nog de sporen van de voorbije, moeilijke jaren. Referentie-aandeelhouder HAL Trust trok de voorbije maanden de positie in SBM in elk geval op van 13,4 naar 15,0 %. Langzaam maar zeker klaart de hemel weer op voor SBM Offshore. Met de meevallende hoogte van de boete hebben we een extra reden tot voorzichtig optimisme. Gezien de vele onzekere factoren is dit tot nader order nog geen aandeel voor de goede huisvader-belegger.Advies: koopwaardig Risico: gemiddeld Rating: 1B