Saskia Schatteman houdt ervan om grote stappen te doen. Daar krijgt de Marketeer van het Jaar 2008 een energieboost van. Niet alleen tijdens haar trainingen voor de ten miles. Ook bij de keuze van haar werkgevers. Zo stapte ze na elf jaar bij Procter & Gamble (P&G) over naar het overheidsbedrijf De Lijn, om vorig jaar weer voor de privésector te kiezen als executive vice president residential marketing bij Telenet.
...

Saskia Schatteman houdt ervan om grote stappen te doen. Daar krijgt de Marketeer van het Jaar 2008 een energieboost van. Niet alleen tijdens haar trainingen voor de ten miles. Ook bij de keuze van haar werkgevers. Zo stapte ze na elf jaar bij Procter & Gamble (P&G) over naar het overheidsbedrijf De Lijn, om vorig jaar weer voor de privésector te kiezen als executive vice president residential marketing bij Telenet. SASKIA SCHATTEMAN (TELENET). "Het voelde een beetje als thuiskomen. Als manager in een overheidsbedrijf werken, was wel verrijkend. Bij P&G had ik geleerd dat je feit- en datagericht moet werken. Bij De Lijn merkte ik dat het niet is omdat je gelijk hebt, dat je ook gelijk krijgt. Daar heb ik geleerd dat er zoveel partijen akkoord moeten gaan. Ik voel wel dat ik nu meer bagage in mijn rugzak heb, want die twee vaardigheden zijn belangrijk." SCHATTEMAN. "Alles. (lacht) Ik vond het een hele aanpassing om hier te starten. De sector was zo anders dan die waarin De Lijn of P&G actief zijn. De klant van Telenet is ook veel moeilijker te begrijpen omdat de producten die we verkopen veel technologischer zijn. Als je een paar keer zelf wast, heb je wel begrepen hoe je als klant naar wasproducten kijkt. Of als je de bus neemt en met de chauffeurs praat, snap je hoe De Lijn werkt. Hier is dat anders. Het is niet omdat je een beetje internet gebruikt dat je weet wat er in heel dat wereldje gebeurt." SCHATTEMAN. "Hoe de klant met Telenet omging. Na die week dacht ik dus dat ik het snapte. Daarna besefte ik pas dat het hier veel complexer was dan ik dacht. Ik moet de technische uitleg kunnen vertalen naar de klanten. Ik stel onze ingenieurs dus geregeld de vraag om iets in simpelere bewoordingen uit te leggen." SCHATTEMAN. "Klopt. Ondertussen zijn we met twee. Ik heb van mijn collega's gehoord dat ze erover hebben gesproken voor ik kwam en dat ze zich hebben aangepast. Er zijn nu geen meetings meer voor negen uur. Voor buitenlandse trips wordt er ook echt naar de mogelijkheden in de privéagenda's gekeken. Een man moet daar ook rekening mee houden, maar ik weet niet of die discussies vroeger ook gebeurden. Ik denk dat mensen op een bepaald moment gewoon beseffen dat het geen buitensporige vraag is soms iets aan te passen aan privésituaties." SCHATTEMAN. "Het marketingdepartement reorganiseren. Dan kom je altijd in situaties waarbij je mensen die het bedrijf mee hebben opgebouwd moet laten gaan omdat ze niet meer in het toekomstplan passen. Uiteindelijk is dat voor die mensen ook beter. Ik ben daar altijd heel open en eerlijk in, maar het is nooit leuk. Je team moet ook door een rouwproces. Ik heb bij De Lijn hetzelfde moeten doen. Daar duurde het rouwproces waarschijnlijk langer dan in een privébedrijf. Hier stonden alle hens heel snel weer aan dek. We zitten ook in een sector waarin nog heel veel beweegt. In andere sectoren moet je vaak vechten voor een half procent marktaandeel. Dat is een goede leerschool, maar het is leuk om daarna te werken in een bedrijf dat nog zoveel aan marktaandeel kan winnen." Is: executive vice president residential marketing bij Telenet Hobby's: tijd doorbrengen met haar gezin, lopen Sj.S."Bij De Lijn duurde het rouwproces waarschijnlijk langer dan in een privébedrijf. Hier stonden alle hens heel snel weer aan dek"