Van een Belgische transportonderneming over kraanverhuurder naar een internationaal projectbedrijf, dat is de evolutie van het familiebedrijf Sarens. Het ontwikkelt in Langerbrugge sinds enkele weken zelfs zijn eigen kraan: de Sarens Giant Crane. "Maar die is alleen voor eigen gebruik", smoort voorzitter Ludo Sarens de vraag of dit geen concurrentie is voor de kraanbouwers waarbij het zelf klant is.
...

Van een Belgische transportonderneming over kraanverhuurder naar een internationaal projectbedrijf, dat is de evolutie van het familiebedrijf Sarens. Het ontwikkelt in Langerbrugge sinds enkele weken zelfs zijn eigen kraan: de Sarens Giant Crane. "Maar die is alleen voor eigen gebruik", smoort voorzitter Ludo Sarens de vraag of dit geen concurrentie is voor de kraanbouwers waarbij het zelf klant is. Het gevaarte wordt met een lengte van 225 meter bijna dubbel zo hoog als de Antwerpse kathedraal. Het moet op een afstand van 50 meter 1600 ton aankunnen en op 100 meter nog steeds 750 ton. "De kraan is pas klaar in juni 2011, maar nu al verhuurd." De Giant Crane symboliseert de aanpak van het bedrijf: niet meer wachten tot de klant langskomt, maar hem zelf opzoeken, luisteren naar zijn problemen en daar een totaaloplossing voor bedenken. Sarens BE overkoepelt alle Belgische activiteiten van de groep. Tussen 2004 en 2008 zag het de omzet verviervoudigen naar 24,5 miljoen euro, terwijl het aantal medewerkers verdrievoudigde van 35 naar 143. Vorig jaar werden de vier overblijvende Belgische entiteiten samengesmolten in Sarens BE: kranenverhuurder Sarens Tele; het Limburgse Datek, dat naast kranen ook hoogtewerkers en heftrucks verhuurde; betonmontagebedrijf Sabemo en Samoco, dat naast montage en demontage voor de petrochemie vooral industriële verhuis- en onderhoudswerken deed. Samen goed voor 300 werk-nemers en 50 miljoen euro omzet. Al daalde die in 2009 door de crisis met zowat een vijfde, geeft algemeen directeur Roland De Wandel aan. België is slechts een achtste van de groepsomzet, die in 2009 nog met 15 procent steeg tot zowat 400 miljoen euro. Dat is gerekend zonder de overnames van het Amerikaanse Rigging International en het Poolse Grohman. Andere groeimarkten zijn India, zuidelijk Afrika (Namibië, Mozambique, Congo-Brazzaville), Marokko, Tunesië en Brazilië. "Op groepsniveau is een verdubbeling in zeven jaar realistisch", zegt Ludo Sarens. Maar ook in België is nog een groei van 10 procent per jaar mogelijk, meent De Wandel. Daarvoor rekent het bedrijf niet noodzakelijk op het inpikken van marktaandeel van concurrenten als Michielsens, Aertssen of Megamax, maar mikt het ook op een grotere markt, met projecten die enkele jaren geleden niet of nauwelijks bestonden, zoals windmolens. "Vorige week hebben we nog een ecoduct aangelegd in Loenhout." Energie is booming business, al blijft Sarens ook mikken op de bouw, petrochemie en de procesindustrie (onder andere brouwerijen en farmaceutica). "Onze groei gebeurt gecontroleerd. Omdat er grote investeringen in materiaal mee gepaard gaan, maar ook omdat de mensen moeten worden opgeleid. Goede technisch geschoolde mensen vinden, is een probleem." Het bedrijf uit Londerzeel wordt traditioneel vooral geasso-cieerd met zijn vloot van 1250 kranen, waarin de afgelopen twee jaar 320 miljoen euro werd geïnvesteerd. Toch realiseert Sarens 40 procent van de omzet met andere instrumenten: pontons, alternatieve hijssystemen, transport en projectmanagement. Met zoon Wim Sarens kwam anderhalf jaar geleden een telg van de vierde generatie aan het roer van het bedrijf. Dat veroorzaakt geen wrijvingen met de niet-familiale managers, verzekeren De Wandel en Ludo Sarens. "Naast elke manager staat iemand in duo. Noem het een soort peterschap voor de jongere generatie. Iedereen heeft zijn taak, afgestemd op zijn competenties. Familieleden moeten ook eerst elders ervaring opdoen en worden gescreend net als iedereen. Al hebben we gelukkig nooit conflicterende profielen gehad." Door Luc Huysmans / Fotografie Thomas De BoeverOnze groei gebeurt gecontroleerd"