Voorstellingen van nieuwe producten zijn meestal een gelegenheid voor alle soorten verwennerijen met een eindeloze variatie op hetzelfde thema: het product omringen met een sfeer die het bijzonder maakt en het in een schitterend daglicht stelt. Meestal zijn dergelijke voorstellingen eerder statisch en vereisen zij trouwens geen enkele beweging.
...

Voorstellingen van nieuwe producten zijn meestal een gelegenheid voor alle soorten verwennerijen met een eindeloze variatie op hetzelfde thema: het product omringen met een sfeer die het bijzonder maakt en het in een schitterend daglicht stelt. Meestal zijn dergelijke voorstellingen eerder statisch en vereisen zij trouwens geen enkele beweging.Deze zomer hebben Christophe Coppens en Veritas echter wel blijk gegeven van bijzonder veel verbeelding in het vinden van de best mogelijke formule voor de lancering van hun creaties, door ze meteen in hun juiste omgeving te plaatsen. Tijdens een tramrit tussen de nieuwe fontein op het Stefanieplein en een loods van de MIVB aan de Hippodroomlaan in Brussel stapten bij elke halte niet-professionele modellen op, getooid met de nieuwe creaties die gesproten zijn uit de samenwerking tussen Coppens en Veritas.Hoeden, sjaals, mutsen,...: leuke accessoires om iedere dag te dragen. En wat is er voor een groot deel van het publiek dagelijkser dan het openbaar vervoer? Dagelijks wil echter helemaal niet zeggen van lagere klasse. De prijzen zijn wel zeer draaglijk, maar kunnen echt niet lager dan 999 frank omwille van de kwaliteit die beide merknamen garanderen. Sommige modellen kosten tot 2500 frank en een bepaalde creatie gaat zelfs tot 5000 frank.Christophe Coppens heeft zich tot dusver onderscheiden met creaties van hoeden waarin handwerk essentieel was. Maar het ambachtelijk werk en de materialen van zeer hoge kwaliteit maken die producten ook een heel stuk prijziger. De jonge ontwerper was al begonnen met een diversificatie van zijn projecten (onder meer met een lijn van accessoires voor interieurdecoratie), toen hij lucht kreeg van de wens van Veritas om te investeren in een zeer actuele modelijn. Hij stelde meteen zijn ideeën voor aan deze gevestigde Belgische instelling, die echter te veel een winkel van garen en band en ritssluitingen was geworden.Het is waar dat steeds minder vrouwen thuis nog naaiwerk verrichten en dat Veritas ook haar cliënteel moest vernieuwen om dat verlies te compenseren.De directeur-generaal van Veritas, Manu Van Treeck, verkoos boven alles een Belgisch creatief talent en een goede vertaling van de huidige modetendensen in de verkooppunten. Hij heeft vrij snel zijn vertrouwen geschonken aan Christophe Coppens om een lijn te ontwerpen met een goede prijs-kwaliteitverhouding, die in serie geproduceerd zou worden in Italiaanse en Belgische ateliers.De ontmoeting tussen de twee mannen in februari heeft geleid tot de geboorte van de 'bis-lijn' van de ontwerper, die 'Christine by Christophe Coppens' genoemd werd naar de naam van Coppens' moeder. De collectie ligt sedert oktober in de 57 winkels van Veritas in België, in een hoekje met een roze kleur die niet aan de aandacht kan ontsnappen.Coppens zal ieder jaar voor Veritas vier collecties ontwerpen. Die zal hoeden en sjaals, mutsen en handschoenen omvatten, en later ook paraplu's, handtassen, kousen, enz.Vanaf de eerste wintercollectie valt 'Christine by Christophe Coppens' op door het verrassende kleurenassortiment. Bij iedere sjaal past een muts of een hoed. Sommige daarvan zijn geïnspireerd op een mode die destijds populair werd gemaakt door Jackie Kennedy of Audrey Hepburn. De kleuren voor deze winter zijn kaki, oker, petroleumblauw, zwart, beige, mokka, vison, oudroze en grijs.Meer dan een eeuw na de opening van de eerste winkel van de familie Leestmans in de Beerstraat in Antwerpen, wordt de Veritas-keten grondig hernieuwd. In die geest wordt momenteel ook gewerkt aan een nieuw logo en een nieuw concept voor de winkels. De eerste zaak in de nieuwe stijl zal in maart 2000 plechtig geopend worden in het Wijnegem Shopping Center.Serge Vanmaercke