Volvo Gent is nu Chinees. Geely mikt op de technologie van Volvo om een van de grootste autoconstructeurs te worden. Maar heel snel zal Geely ook in China technologische innovaties vinden en ontwikkelen. Vorig jaar stegen de internationale octrooiaanvragen uit China met bijna 30 procent; in België daalde het aantal met 10 procent. De 'kenniseconomie' globaliseert, want ook aan de andere kant van de wereld stijgt het aantal knappe koppen, onderzoeksinstellingen en topbedrijven. Het is lang niet zeker dat Volvo Gent hier in 2020 nog zal zijn.
...

Volvo Gent is nu Chinees. Geely mikt op de technologie van Volvo om een van de grootste autoconstructeurs te worden. Maar heel snel zal Geely ook in China technologische innovaties vinden en ontwikkelen. Vorig jaar stegen de internationale octrooiaanvragen uit China met bijna 30 procent; in België daalde het aantal met 10 procent. De 'kenniseconomie' globaliseert, want ook aan de andere kant van de wereld stijgt het aantal knappe koppen, onderzoeksinstellingen en topbedrijven. Het is lang niet zeker dat Volvo Gent hier in 2020 nog zal zijn. Voor de Opel-fabriek in Antwerpen pakt de Vlaamse regering in haar zoektocht naar investeerders uit met de unieke strategische ligging. De klemtoon zou daarbij minder op de logistieke troeven moeten liggen, dan op de uniciteit van Vlaanderen als draaischijf voor technologisch en innoverend onderzoek. Al is dat laatste niet consistent met het (zij het tijdelijk) terugschroeven van Vlaamse steunmaatregelen. Nochtans is het potentieel aanwezig om van Vlaanderen een topregio te maken in toekomstgericht onderzoek & ontwikkeling. Bosch, Philips, Ericsson, Siemens, BASF, NXP, bedrijven die voor internationale octrooien het Europese koppeloton aanvoeren, zijn hier al decennia gevestigd. En we hebben een zeldzame concentratie aan toponderzoeksinstellingen. Open innovatie is dan ook geen modewoord, het werkt in Vlaanderen. Voor kmo's zijn openinnovatienetwerken een hefboom om de sterk oplopende kosten en hoge risico's bij onderzoek naar nieuwe producten en procesinnovatie met partners te delen. Het is de reden waarom bijvoorbeeld een Australische multinational als Cochlear, wereldleider in hoorimplantaten, in Mechelen een belangrijke onderzoeksafdeling behoudt. Cochlear Mechelen noemt zichzelf een Vlaamse kmo, met hoofdkwartier in Sydney. Onze universiteiten en hogescholen, topbedrijven als Bekaert en Umicore, competentiepolen als Sirris, FMTC, Centexbel of Flanders Drive, hebben een dynamiek op gang getrokken van wetenschappelijke kruisbestuiving en technologische innovaties. Om vooral IMEC, het Leuvense onderzoekscentrum voor nanotechnologie, niet te vergeten. De wervende werking van instellingen als Flanders DC of Leuven Inc. versterkt dit soort 'open innovatie'. IMEC werkt samen met 200 universiteiten, heeft 60 partnerships met internationale bedrijven en toponderzoekscentra, van Los Angeles tot Tokio. Via deze unieke netwerken kunnen kmo's op een betaalbare manier meedoen aan avant-gardeonderzoek, de nieuwste technologie binnenhalen en toekomstgerichte nichemarkten betreden. Bovendien hoeft het niet allemaal nano of bio te zijn. Open innovatie biedt ook lowtechbedrijven kansen om zich door een injectie van creativiteit en design te onderscheiden met vernieuwde producten 'made in Belgium'. Want in dat laatste, en bijna alleen nog daar, ligt onze slagkracht om te overleven in een almaar meer competitieve wereld. "Niemand is slimmer dan iedereen samen", blz. 16Door Erik BruylandHet potentieel is aanwezig om van Vlaanderen een topregio te maken in toekomstgericht onderzoek & ontwikkeling."Ik wil en kan eerlijk gezegd geen manager zijn. Ik ben ondernemer pur sang" Serge Hannecart.