Die vraag stelde Christopher Chandirami begin februari hardop in de Zwitserse krant Le Temps. Als analist bij de Credit Suisse Group volgde hij het SAirGroup-dossier op. Toen hij in juli 2000 durfde te voorspellen dat de luchtvaartmaatschappij in 2000 verlies zou maken, werd hij gelijk ontslagen.
...

Die vraag stelde Christopher Chandirami begin februari hardop in de Zwitserse krant Le Temps. Als analist bij de Credit Suisse Group volgde hij het SAirGroup-dossier op. Toen hij in juli 2000 durfde te voorspellen dat de luchtvaartmaatschappij in 2000 verlies zou maken, werd hij gelijk ontslagen. De Zwitserse luchtvaartgroep maakt zijn cijfers pas op 2 april bekend - dat is drie weken later dan oorspronkelijk aangekondigd. Maar Chandirami wijst erop dat hij in juli het geconsolideerde verlies op 14 tot 27 miljard frank begrootte. Begin februari legde de Zwitserse krant Finanz und Wirtschaft de lat nog iets hoger. De herstructureringen en saneringen in diverse luchtvaartmaatschappijen waarin de SAirGroup participeert, zullen in 2001 en 2002 tachtig miljard frank kosten. Vooral Sabena, de Franse dochters AOM en Air Littoral, en de Duitse charterdochter LTU, kosten handenvol geld. Een regelrechte opdoeking van de diverse participaties zou voor het bedrijf een meerkost van 55 miljard frank betekenen. Maar dat ligt politiek gevoelig. De Zwitsers zijn immers afhankelijk van een bilateraal akkoord over verkeersrechten, dat door alle lidstaten van de Europese Unie moet worden geratificeerd. Nog maar vier landen hebben dat akkoord goedgekeurd, en België is daar niet bij. Volgens de SAirGroup houdt de Belgische regering dat argument zelfs achter de hand om de verhoopte kapitaalverhoging bij Sabena er alsnog door te drukken. De federale kabinetten ontkennen dat.Het eigen vermogen van de SAirGroup bedroeg eind 1999 nog 118 miljard frank. Tot welk niveau het vandaag gezakt is, wil het beursgenoteerde luchtvaartconglomeraat pas kwijt op 2 april. Maar Erich Honegger, voorzitter van de raad van bestuur, zegt dat het eigen vermogen "op lange termijn" de grens van 20% van het totale vermogen niet zal halen. "Activiteiten afstoten" luidt het devies om cash te genereren. De hoteldochter Swissôtel wordt verkocht - de boekwaarde bedroeg in 1999 iets meer dan acht miljard. Maar ook Flightlease staat in de etalage. De leasingpoot die alle toestellen van Swissair groepeert, zou 105 miljard waard zijn. Ten slotte bestaat er nog de mogelijkheid van een beursgang van de cateringdochter Gate Gourmet en Nuance, de duty free-keten. Niet alleen Sabena, ook de SAirGroup bereidt zich dus voor op de uitverkoop. Van American Airlines wordt al langer geschreven dat het klaar staat voor een belangrijke participatie in het kapitaal. Toch worden de banden met Lufthansa steeds nauwer. Moritz Suter, de chief executive officer (CEO) van de luchtvaartpoot SAirLines, kent de Duitse carrier goed. Ook Wolfgang Werlé, vice-CEO van de SAirGroup en getipt als toekomstig CEO, werkte bijna twee decennia voor Lufthansa. FOTOWolfgang Riepl