De importeurs van motorfietsen houden de moed erin en gaan door met een jaarlijkse salon. Bimota brengt het interessantste technische nieuws.
...

De importeurs van motorfietsen houden de moed erin en gaan door met een jaarlijkse salon. Bimota brengt het interessantste technische nieuws.De motormarkt doet het nog altijd goed in ons land. Volgens de cijfers van Febiac werden vorig jaar 15.694 nieuwe motorfietsen ingeschreven : een stijging van 7,8 % tegenover 1995. Een decennium geleden waren er dat niet eens 10.000. Om de gang erin te houden, is de motorbranche opnieuw actief tijdens de tweejaarlijkse Salon voor Bedrijfsvoertuigen die deze week begint. Normaliter is de motorsalon gekoppeld aan de salon voor personenwagens, die om de twee jaar plaatsvindt, maar in 1995 besloot de motorbranche voor de eerste keer jaarlijks te gaan. "Dat was zo'n succes dat men het nu opnieuw doet en wel voor de hele salonperiode," zegt Monique Denhaene, persvoorlichter van Febiac. "In 1995 duurde de motorsalon slechts vijf dagen." Eén van de interessantste modellen die op de Heizel getoond worden, is de nieuwe Bimota 500 cc. Gewoonlijk gebruikt het Italiaanse Bimota bestaande motorblokken van Ducati, Suzuki en Yamaha om daarrond een messcherp sturend rijwielgedeelte te construeren. Voor de 500 Vdue heeft men nu zelf een motorblok ontwikkeld : een 499 cc tellende tweetakt twin. Dat is opvallend, omdat tweetaktmotoren wat uit de gratie zijn wegens hun vervuilend karakter. De technici van Bimota hebben dat probleem opgelost door een speciaal benzine-injectiesysteem te ontwikkelen. "De motor voldoet zelfs aan de strenge normen van de Californische milieuwetgeving," weet Johan Heremans van de Belgische Bimota-importeur Motor Service Selbach. De truc bestond erin het principe van de mengsmering te verlaten. In de verbrandingskamer van een tweetakt komt een mengsel van benzine en olie (voor de smering) ; juist dat mengsel levert een grotere vervuiling op. Bij Bimota wordt de olie echter niet mee verbrand. "Eigenlijk is het principe overgenomen van de viertakt, waar ook sprake is van een gescheiden oliesysteem," aldus Heremans.De voordelen van een tweetakt zijn dat er ontsteking is bij elke arbeidsslag van de motor, en dat de zaak technisch minder ingewikkeld in elkaar zit dan een viertakt. Bimota is er ook in geslaagd het benzineverbruik erg laag te houden : nog geen vier liter per 100 km, zowat 30 % van een traditionele tweetakt van 500 cc.De Bimota 500 Vdue levert 110 pk bij 9000 toeren ; dankzij het geringe gewicht van 150 kilo is dat goed voor een top van 250 km/u. In juni zou de motor in ons land leverbaar moeten zijn (voor de prijs van 700.000 fr.). Motor Service Selbach heeft acht stuks besteld ; zeven daarvan zijn al verkocht.AD VAN POPPEL Bimota 500 Vdue Interessant : laagvliegen met 250 km/u.