SAFRI

Uniek in de wereld

Twee Deense percussionisten Uffe Savery en Morten Friis, samen het Safri-duo (letterwoord gevormd met de beginletters van beide namen), brengen een klassiek muzikaal programma voor percussie dat uniek is in de wereld.

TEKST : MILO DERDEYN / FOTO’S : ERIK TANGHE

Op het repertoire van het duo staan zowel arrangementen van componisten als Bach, Chopin, Mendelssohn, Ravel… als een groeiend aantal eigentijdse composities die speciaal voor het duo geschreven werden. Puristen onder ons fronsen de wenkbrauwen. Grootmeesters als Bach in een transcriptie voor twee… slagwerkers : dat zweemt naar heiligschennis of op zijn minst naar music-for-the-millions à la Swingle Singers of Waldo de los Rios.

“Niets is minder waar”, zeggen de heren. “De arrangementen zijn alles behalve cheap en gebeuren met het allergrootste respect voor de oorspronkelijke partituur. Voor zover technisch mogelijk spelen we alles wat er staat. Maar je hebt gelijk dat dit niet kan met om het even welke componist of om het even welke stijlperiode. We hebben vastgesteld dat het met Mozart, Haydn of Weber niet lukt. Het bestuderen van de grote Bach en a fortiori transcripties maken van zijn werk, is een manier om onszelf muzikaal te ontwikkelen. Bovendien is gebleken dat wij door die transcriptie een nieuwe dimensie toevoegen aan de muziek in kwestie.”

Het eigentijdse repertoire voor slagwerk solo en voor percussie vierhandig is uiterst beperkt en was in het verleden helemaal onbestaand. Dus waren Savery en Friis als duo wel aangewezen op het herschrijven van min of meer bekende bladzijden.

“Toen we op het idee kwamen een duo te vormen, was er inderdaad bijna niets voorhanden. Wél voor percussie-ensembles, maar dat is totaal andere koek. Intussen hebben we enige bekendheid verworven en wordt speciaal voor ons muziek geschreven door mensen als Koppel, Fuzzy, Pape, Miki en ter Veldhuis. Dat neemt niet weg dat we veel plezier scheppen in het bewerken en uitvoeren van Chopin, Ravel en zelfs Debussy… tot groot genoegen van het publiek, zo blijkt. Het gaat terloops gezegd alleen om pianomuziek.”

Een aartsmoeilijke opdracht met het niet denkbeeldige gevaar dat bepaalde essentiële pianistieke dingen, vooral bij Chopin bijvoorbeeld, verloren zouden gaan.

“Ik begrijp wat je bedoelt, but you can’t cheat the heart. Als we het zelf graag horen en het komt goed over op het publiek de reacties zijn over het algemeen zeer positief , zijn we er zo goed als zeker van dat het muzikaal verantwoord is. Er zijn natuurlijk dingen die niet kunnen. De Weense klassieke periode, zoals gezegd. Schubert al evenmin. Het zeer gesofisticeerde coloriet van Mozarts pianosonates bijvoorbeeld gaat verloren in een transcriptie voor slagwerk. Afblijven dus. Maar Bach is zo abstract dat je er alles mee kan doen. Bij impressionisten als Chopin, Ravel en Debussy daarentegen muziek die je bezwaarlijk abstract kan noemen ontdekken we oosterse invloeden, etnische klanken… en die zijn zeer goed weer te geven op marimba of xylofoon.”

Hoewel dat niet echt hun eerste bekommernis is, blijft naast het feit dat niet alles functioneert ook de vraag of een bepaald muziekstuk, eenmaal herwerkt, nog zal worden aanvaard door de toehoorders.

“Dat valt best mee hoor. Die nieuwe dimensie, zie je. En bij eigentijdse composities is er de factor verrassing. Echte melomanen worden graag verrast.”

Het Safri-duo verbluft volle zalen met zijn onvoorstelbare virtuositeit bij het bespelen van kettle-drums, marimba, xylofoon, tamtams en bongo’s. Een enorm breed gamma van instrumenten die zij op hun reis rond de wereld met zich meesleuren.

“Nóg een specifiek probleem. Het hele instrumentarium weegt méér dan anderhalve ton. Nu is er overal ter wereld wel ‘materiaal’ te vinden, maar we kunnen ons niet veroorloven het met minder te moeten doen dan voorzien en het mag ook niet anders klinken dan op het instrumentarium dat wij gewoon zijn. Het verhaal van de pianist die zijn eigen piano overal mee naartoe neemt, is u ook niet onbekend.”

Het Safri-duo treedt op in het CC Westrand te Dilbeek (30/1), in het CC van Leopoldsburg (31/1) en in het CC van Strombeek-Bever (3/2).Er wordt werk uitgevoerd van Bach, Bartok, Helweg, Lutoslawski, Chopin. Ook te beluisteren op 4 cd’s van het merk Chandos (Coda).

Safri : Bach, Chopin, Ravel op de drums.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content