Het breaksegment telt enkele opvallende auto's. De 9.5 Estate van Saab behoort tot deze categorie. Het is een exclusieve, discrete break die als zaken- en reisauto uitstekend zijn rol vervult. In de Aero-turboversie is hij zelfs geschikt voor 'sportieve' rijders.
...

Het breaksegment telt enkele opvallende auto's. De 9.5 Estate van Saab behoort tot deze categorie. Het is een exclusieve, discrete break die als zaken- en reisauto uitstekend zijn rol vervult. In de Aero-turboversie is hij zelfs geschikt voor 'sportieve' rijders. Tal van constructeurs 'verbouwen' berlines tot breaks, zodat ze soms ogen als 'berlines met een rugzak'. De 9.5 Estate werd evenwel gelijktijdig met de berline ontworpen, maar wel onafhankelijk ervan. Tot en met de A-stijl hebben berline en break hetzelfde voorfront. Daarachter heeft de Estate een compleet ander design met grotere achterdeuren, een naar achter toe oplopend dak en een groot glasoppervlak dat de zichtbaarheid optimaliseert. De oplopende wiglijn van het koetswerk zorgt niet alleen voor een rustige, evenwichtige koetswerklijn, maar heeft ook een positieve invloed op de aërodynamische eigenschappen van de auto.Opmerkelijk is dat de Estate de polyvalentie van een ruime break koppelt aan het 'berlinegevoel' in het interieur. Dat dankt de Estate aan zijn uitstekende ophanging, die resulteert in een veilig rijgedrag. De stuurbekrachtiging en het nauwkeurig rijgedrag zorgen voor een soepele handelbaarheid.In het gamma vallen wij voor de Estate 'Aero' met een trillingsvrije viercilinder met pit. Tijdens een 1000 kilometer lange proefrit - met zware voet - op snelheidsvrije autowegen had deze versie met een automatische versnellingsbak en continu ingeschakelde airco, een verbruik van 12,7 l/100 km. Alleen begrijpen we niet waarom de automaat voorzien is van een 'Sport'-programma. In de Sport-stand verdwijnt meteen het rijcomfort: de automaat schakelt dan in het gewone verkeer bijna continu, wat verre van aangenaam is. Bovendien laat de 'gewone' D-stand al een sportieve rijstijl toe.Het laadcompartiment is uitgerust met twee in de lengte van de auto gemonteerde liggers. Ze zijn voorzien van inkepingen zodat de vervoerde goederen met riemen kunnen worden vastgesjord. Het is hetzelfde systeem waarmee de zetels in Saab-vliegtuigen worden vastgeklemd. Het laadcompartiment heeft een uitschuifbare laadvloer die tot 200 kg kan dragen en het laden en lossen - of het gebruik als zitbank bij het picknicken - vergemakkelijkt.Met het 9.5 Estate-gamma biedt Saab moderne breaks die niet moeten onderdoen voor de rechtstreekse concurrenten zoals Audi, BMW en Mercedes. Jammer is wel dat er in de nabije toekomst geen performante diesels in het Estate-gamma zijn voorzien. PATRICK OP DE BEECK