In de militaire luchtvaart is Saab bekend om zijn jachtvliegtuigen, zoals de oudere Draken en de hedendaagse Viggen en Grippen. In de burgerluchtvaart worden tweemotorige Saabs gebruikt voor Europese intercity-verbindingen. De ervaringen in de vliegtuigbouw kunnen door Saabs auto-afdeling worden gebruikt voor het aërodynamisch ontwerpen. En dat merk je bij de pijlsnelle 'laagvlieger' die de Saab 9-3 Viggen is.
...

In de militaire luchtvaart is Saab bekend om zijn jachtvliegtuigen, zoals de oudere Draken en de hedendaagse Viggen en Grippen. In de burgerluchtvaart worden tweemotorige Saabs gebruikt voor Europese intercity-verbindingen. De ervaringen in de vliegtuigbouw kunnen door Saabs auto-afdeling worden gebruikt voor het aërodynamisch ontwerpen. En dat merk je bij de pijlsnelle 'laagvlieger' die de Saab 9-3 Viggen is. De Viggen Coupé wordt in september in België aangeboden. Daarna volgen de vierdeurs berline en de 9-3 Viggen Cabrio.De 9-3 Viggen heeft een sobere, haast klassieke maar wel dynamische koetswerklijn. Vooraan zorgt een laag bij de grond gemonteerde, uit één stuk vervaardigde bumper-spoiler met grote koelluchtinlaat voor het stabiele rijgedrag van de voortrein en de verluchting van de motor en de gegroefde schijfremmen. Achteraan zorgt een spoiler voor een negatief lifteffect die de achtertrein op het wegdek houdt, ook als er met een zware voet wordt gereden. Zo is de lift, in vergelijking met het standaard 9-3 model, met meer dan de helft verminderd en de luchtweerstandscoëfficient is met acht procent teruggebracht.De 9-3 Viggen heeft een zeer veilig weggedrag. Hoe snel men ook de bocht ingaat, nooit heeft de pijlsnelle berline de neiging om brutaal uit te breken. Ook bij korte, krachtige remstoten tijdens het nemen van een snelle bocht - weliswaar binnen de snelheidsbeperkingen - blijft de auto altijd controleerbaar.Saab ontwikkelt sedert jaren uitstekende turbomotoren zonder voelbaar turbogat. De 9-3 Viggen wordt aangedreven door een nieuwe Saab turbomotor. Merkeigenaar General Motors heeft deze keer geen opgefokte of aangepaste Opel-motor in de Viggen laten stoppen. Kracht is er in overvloed. Maar belangrijker voor een veilig, soepel en dynamisch rijgedrag is het maximaal motorkoppel - de trekkracht, zeg maar - dat aanspreekbaar is in het meest gebruikte toerentalbereik. Daarbij valt op dat de snelle Viggen over een groter motorkoppel beschikt dan de Porsche Boxster (+ 97 Nm). Nog opmerkelijker is dat het maximaal Viggen-koppel amper vijf Nm kleiner is dan dat van de nieuwe 911 Porsche Carrera. Deze Saab is dan ook ontwikkeld als een exclusieve (jaarproductie: 2500 exemplaren) 9-3 variant, voor liefhebbers van supersnelle gezinswagens. Het interieur is typisch Saab: de voorzetels behoren tot de meest comfortabele in de autowereld. Het cockpit-achtige instrumentenbord is ergonomisch opgebouwd, alle instrumenten zijn overzichtelijk.In de luchtvaart zijn veiligheid en betrouwbaarheid hoofdvereisten. Om dit ook in de 9-3 Viggen waar te maken, heeft het merk een beroep gedaan op de technische knowhow van de eigen luchtvaartdivisie. De nieuwe 9-3 Viggen heeft dan ook alle veiligheidsitems standaard, zodat de inzittenden optimaal beschermd zijn tegen frontale, kop-staart en zijdelingse aanrijdingen.PATRICK OP DE BEECK