Neen, een echte opvolger van de huidige 9-3 kan je de Saab 9-3 editie 2003 niet noemen. De Sport Sedan, die in september op de markt komt, is vooral een voorafspiegeling van Saabs toekomstige modellen: het merk wil immers doorbreken in het middenklassesegment van de luxeauto's.
...

Neen, een echte opvolger van de huidige 9-3 kan je de Saab 9-3 editie 2003 niet noemen. De Sport Sedan, die in september op de markt komt, is vooral een voorafspiegeling van Saabs toekomstige modellen: het merk wil immers doorbreken in het middenklassesegment van de luxeauto's. Bij het ontwerp van de Sport Sedan is Saab met een schone lei begonnen. Terwijl de 9-3 bijvoorbeeld sinds jaar en dag het koetswerk van een tweevolumeauto met een schuine achterklep had, is de nieuwkomer een loepzuivere drievolumewagen. De reden voor de nieuwe modellenpolitiek is duidelijk: Saab moet groeien en dus meer wagens aan de man zien te brengen. Aangezien ruim 60% van alle verkochte luxemiddenklassers drievolumewagens (motor + passagierskooi + koffer) zijn, besloot Saab die trend te volgen. Toch behoudt de 9-3 Sport Sedan de essentiële karaktertrekken van het Saab-design: daarvoor zorgen de korte overhang voor en achter, de hoekige koplampen, het elegante Saab-rooster en de horizontale luchthapper. Het verlaagde koetswerk, de brede wielkasten en het nieuwe koffergedeelte geven dan weer de sportieve look die jongere kopers moet verleiden. Ook de prestaties zijn, dankzij de krachtige motoren (uitsluitend met turbo) zonder meer sportief te noemen. Het nieuwe onderstel en het accurate besturingsmechanisme laten toe de Sport Sedan haarscherp te besturen. Het is overduidelijk dat de nieuwe Saab-familie volledig in het teken van het rijplezier staat. Dat de nieuwkomer daarbij niets aan comfort inboet, bewijst alleen maar dat de ontwerpers hun huiswerk goed hebben gemaakt.De Sport Sedan wordt gelanceerd in de uitrustingsniveaus Linear, Vector, Arc en Aero. De Aero is met het verlaagde sportchassis en de sportieve afwerking van het interieur de sportiefste van de reeks. Opvallend is dat het instapmodel (richtprijs: 25.000 euro) al over een volledige comfort- en veiligheidsuitrusting beschikt. ABS met remkrachtverdeling (EBD), bochtenremcontrole (CBC), antispincontrole (TCS) en stabiliteitscontrole (ESP) zijn stuk voor stuk beschikbaar. De Sport Sedan wordt aangeboden met één turbodiesel: een 2.2 TiD van 125 pk. De drie 2-liter turbobenzinemotoren zijn goed voor 150, 175 en 210 pk. De benzineversies zijn leverbaar met handgeschakelde vijf- en zesversnellingsbak of een Saab Sentronic- vijftrapsautomaat die ook met de hand kan worden geschakeld. De turbodieselversies zijn uitsluitend beschikbaar met een handgeschakelde vijfbak. Het 9-3 Sport Sedan-gamma zal geleidelijk worden uitgebreid. Vrij vlug wordt de Cabrio gelanceerd. In 2004 is het de beurt aan de 9-3 Sport Sedan Break en een 9-3 break met aandrijving op de vier wielen.Patrick op de Beeck [{ssquf}]