Met een derde uitbreiding in tien jaar gooit Brussels International Trade Mart zich op als dé leverancier voor heel het land.
...

Met een derde uitbreiding in tien jaar gooit Brussels International Trade Mart zich op als dé leverancier voor heel het land.Een investering van 280 miljoen frank in een gloednieuwe afdeling voor schoeisel, goed voor 150 nieuwe jobs. Op Brussels International Trade Mart Ltd. heeft het fenomeen recessie geen vat. Want de 6000 m² grote Shoe Gardens is de derde uitbreiding van het zakencentrum op de Brusselse Heizel in tien jaar tijd. In 1988 kwam Fashion Gardens aan de beurt, een afdeling met kledingmerken die werken op basis van collecties. In 1991 werd een 25.000 m² groot Buro & Design Center neergepoot, gespecialiseerd in kantoormateriaal, voornamelijk in het segment business-to-business. De stelselmatige uitbreiding levert vandaag een gebouw op met een oppervlakte van 175.000 m², een omzet van één miljard frank, gerealiseerd door 82 werknemers. 1400 exposanten met 1000 werknemers vertegenwoordigen 8000 merken, en haalden in 1996 80 miljard frank omzet. 620.000 bezoekers bekeken in 1996 de diverse producten in het bedrijf."Waartoe dient Trade Mart ? Ten eerste verkopen, ten tweede verkopen, en ten derde verkopen," verduidelijkt communicatiedirecteur Christian Deglain. Trade Mart is een volle dochter van de Amerikaanse immobiliënreus Trammell Crow. In het hoofdkwartier in Dallas pronken diverse Trade Marts, met een oppervlakte van meer dan één miljoen m². In 1975 werd Brussel uitgekozen, om als eerste in Europa het concept Trade Mart waar te maken. Fabrikanten, agenten en invoerders huren ruimte en verkopen aan detailhandelaars, aankoopcentrales, grootwarenhuizen en inkoopgroeperingen. De consument komt niet op Trade Mart. De aangeboden producten zijn meubels, kleding, schoeisel, leder, geschenken, speelgoed, attributen voor baby's, huishoudlinnen, sportartikelen, en diensten aan bedrijven. "In tegenstelling tot een beurs, heeft de verkoper op Trade Mart een permanente stand. Op- en afbouwkosten vergen een eenmalige investering. Bovendien is hij voortdurend midden in de markt. De concentratie van diverse industrieën levert synergieën op van stijlen, evoluties en tendensen. Trade Mart is een horizontale markt : het is voor de aankoper een plaats om nieuwe leveranciers te ontmoeten".Een ander voordeel noemt Deglain de voorraadbeperking. De aankoper van kleding bestelt geen langlopende collecties meer, maar koopt in functie van de steeds sneller evoluerende smaak van de consument. Bovendien gebruiken steeds meer multinationals (onder meer Mattel en Natuzzi) Trade Mart als Europees platform bij de voorstelling van de nieuwste producten. CHRISTIAN DEGLAIN (BRUSSELS INTERNATIONAL TRADE MART) Multinationals bouwen het Brusselse Trade Mart uit tot Europees platform.