Ruimtereizigers

Ad Van Poppel medewerker Trends

Monovolumewagens doen het heel goed. Terwijl de automarkt zich stabiliseert, neemt het aantal geïnteresseerden voor deze spatieuze wagens toe. Maar ook de concurrentie stijgt. Op het Autosalon, dat deze week zijn deuren opent, prijzen de verschillende aanbieders hun monovolumes aan.

In 1984 schrijft Renault geschiedenis met zijn eerste Espace en brengt de verkoop van “monovolumewagens” langzaam maar zeker op gang. De merknaam “Espace” wordt net geen soortnaam. Er komen immers tal van andere monovolumewagens op de markt. “Toch kunnen we stellen dat Renault, met de Espace, en vandaag ook met de Mégane Scénic, de monovolumemarkt heeft gecreëerd,” aldus Bernard Neufkens, marketingdirecteur van Renault België-Luxemburg.

Het is een segment in volle groei. Meer dan 5 % van de totale markt wordt vandaag ingenomen door grote monovolumewagens ; drie tot vier jaar geleden was dat aandeel amper 1 %. De reden voor de toename ligt voor de hand : de groei van het aanbod. Neufkens vertelt : “Samen met de Voyager van Chrysler stonden we in deze markt een tijdlang alleen. De Voyager was er voor een specifieke groep van klanten, voor mensen op zoek naar the American way of life.” Vandaag is de marktsituatie veranderd en bieden tal van autoconstructeurs een monovolumewagen aan. Er zijn de Sharan van VW, de Galaxy van Ford, de Evasion van Citroën… Maar ook het monovolumesegment zelf verbreedt. Behalve de grote monovolumes zijn er ook de middenklassers als de Renault Scénic, om dan nog te zwijgen van mini-monovolumes als de Move van constructeur Daihatsu.

HOE DEFINIEERT

men trouwens een monovolumewagen ? Hoe wordt een dergelijk type van auto tegenover andere types afgelijnd ? Eerste vereiste is dat het gaat om één ononderbroken geheel : er is geen duidelijk onderscheiden motorkap, geen zitcompartiment, geen achterbak. Wat nog niet wil zeggen dat ook elke bestelwagen in dit segment past. “Het verschil tussen een aangepaste bestelwagen en een monovolume zit hem in het comfort. De huidige monovolumes bieden hetzelfde comfort als een berline,” zegt Neufkens. “Tweede element is de functionaliteit : de zetels kunnen gemakkelijk worden verplaatst. Ten derde zijn de prestaties vergelijkbaar met die van een berline.” Een vierde kenmerk is het design. Dat is modern, de bestuurder krijgt niet de indruk dat hij zich in een bestelbusje verplaatst.

De definitie is duidelijk, hoewel. “Er bestaat een verschil in interpretatie,” zegt Neufkens. “In het Engels spreekt men over een een multi-purpose vehicle. Zo’n MPV telt per definitie drie rijen zetels. Auto’s als de Scénic of de Gran Move van Daihatsu zijn in die zin geen monovolumes : ze zijn uitgerust met niet meer dan twee rijen banken.

Ook Philippe Casse, persverantwoordelijke van D’Ieteren (importeur VW/Audi), haalt de strikte omschrijving aan : “De echte definitie van een monovolume is een wagen met de buitenafmetingen van een personenauto, en met een een-volumeprofiel. Bovendien moeten er drie rijen banken in aanwezig zijn,” meent hij. “Als je trouwens geen strikte scheidingslijn trekt, moet je ook de Renault Twingo tot de monovolumes rekenen. Niet voor niets luidt de Duitse definitie voor een monovolumewagen : eine Großraumlimousine.”

Marktleider af

Renault heeft dan misschien wel de markt van de monovolumes gecreëerd, zijn marktleiderschap heeft de autobouwer inmiddels moeten prijsgeven. Met de Sharan, die in 1995 op de markt kwam, haalde Volkswagen meteen 6,7 % van het marktaandeel naar zich toe. Ford volgt met de Galaxy (5,4 %). Dan komt de Espace van Renault (4,6 %), op de voet gevolgd door de Peugeot 806 en de Citroën Evasion. Let wel : ook de VW Caravelle (van oorsprong een bestelwagen) behoort voor een deel tot het monovolumesegment. Potentiële Sharan-kopers, die merken dat de wagen van hun dromen over minder bagageruimte beschikt door de aanwezigheid van een derde rij stoelen, kiezen op de valreep voor een Caravelle, die ondanks de vele banken toch veel opslagruimte biedt. Voor de Caravelle zelf komen ze echter niet naar de showroom. “Dat is trouwens “maar” een bestelwagen, een camionette. Wie toch een Caravelle koopt, heeft vaak al ervaring met een monovolume, maar wil nóg meer plaats,” aldus Casse.

VANWAAR HET SUCCES

van VW op deze markt ? Voor Casse is het een kwestie van klantenbinding : VW-klanten zaten te wachten op zo’n model en waren bovendien gewend aan het uitgebreide net van concessiehouders (385). “Veel mensen blijven immers trouw aan de handelaar en aan het merk, ook wanneer het aanbod van de concurrentie beter aan hun wensen voldoet,” meent hij. Het is trouwens vrij opvallend dat de markt een fikse uitbreiding heeft gekend toen VW en ook Ford uitpakten met hun model van monovolume. De markt groeide plots van 2,67 % naar 6,03 %.

Voor Neufkens van Renault is de verklaring duidelijk : de twee concurrenten hebben de markt uitgebreid door scherpe prijzen aan te bieden. Echt rouwig is hij daar niet om. De prijzenpolitiek van de marktleider werkt immers als een lokvogel voor nieuwe klanten, een deel van hen kiest voor een monovolume in plaats van voor een break. De Espace vinden ze vaak nog te duur. Maar wanneer ze eenmaal met het concept van een monovolume hebben kennisgemaakt, kunnen ze beter vergelijken en dan later kiezen voor het Renault-product. Neufkens verklaart : “Renault heeft het concept trouwens tot het uiterste ontwikkeld. Het geluid wordt beter gedempt, er zijn vier traditionele deuren en de zetels hebben een grotere functionaliteit.” Bovendien omvat de vernieuwde Espace veel meer ruimte, een element dat bij de communicatie ten volle wordt benut.

De doelgroep

Wat zoeken de mensen in een monovolume ? Welke zijn hun verwachtingen ? “De consument is veeleisend geworden. Zijn wagen moet veelzijdig kunnen worden ingezet,” zegt Neufkens. “Dagelijks gebruikt hij hem voor het woon-werkverkeer ; in het weekend trekt het hele gezin er met de monovolumewagen op uit. Vrije tijd is trouwens belangrijker geworden. De eigenaar wil er dan ook alle toebehoren (kinderfiets, zeilplanken) in kwijt. Bovendien is het aangenaam rijden en heel comfortabel zitten. De kinderen hebben de nodige ruimte om te spelen en in- en uitstappen verloopt veel vlotter door de hoge zitplaatsen. Dat alles creëert een totaal andere sfeer : door de zetels te draaien kan iedereen communiceren met iedereen. Het is een beetje cocooning : lekker knus in een “huisje” op de weg.” De Duitse pers noemt de monovolumes dan ook ” staufähig” (“ideaal” voor files). Maar dat gaat voor Philippe Casse wel iets te ver.

Welk is nu het profiel van monovolume-liefhebbers ? Hoewel Volkswagen niet over exacte gegevens beschikt, zijn er voor monovolumes volgens Casse allerlei soorten van kopers, maar dan ook weer niet Jan Modaal. Daarvoor ligt de prijs iets te hoog (bijna 1 miljoen frank). Ook volgens Neufkens van Renault is het inkomen bij de aankoop van een monovolume van belang. Espace-kopers zijn meestal kaderleden of hogere bedienden met een vrij hoog loon : meer dan 2 miljoen frank netto per jaar. Hun leeftijd ligt tussen 35 en 49 jaar. Onder hen zijn er ook veel vrouwen, die de Espace gebruiken als een tweede wagen. De Scénic-rijders hebben een ietwat ander profiel : bedienden en kaderleden van een iets lager niveau. Veelal gaat het om jonge gezinnen op zoek naar een grotere wagen.

Het aantal kinderen blijkt minder doorslaggevend bij de beslissing om zo’n wagen aan te schaffen. Mensen met vier kinderen zullen de nieuwe Kangoo kopen. De eigenaars van een Scénic hebben er meestal drie en die van een Espace tweeënhalf tot drie.

MONOVOLUMES LIGGEN GOED

in de markt en dat zal alleen maar verbeteren, verwacht Neufkens. Voor de komende tien jaar vermeldt hij eventjes een groei van 50 %, maar dat cijfer relativeert hij al gauw. Toch staat het vast dat alle merken op deze trend zullen inspelen. “Over een jaar heeft middenklasser Scénic met de vernieuwde Astra van Opel een rechtstreekse concurrent. Ook VW zal met een dergelijke wagen uitpakken. Bovendien kan je ook de Mercedes A een monovolumewagen noemen, zij het dan in het segment van de kleine wagens. Hoe dan ook, een groei van de monovolumemarkt in de brede zin komt er alleszins. Wanneer je trouwens eenmaal met zo’n auto hebt gereden, wordt het moeilijk je aan te passen aan een traditioneel model.”

AD VAN POPPEL

HET GEHEIM VAN MONOVOLUMEWAGENS ? Hun veelzijdigheid. Een wagen dient al lang niet meer alleen om zich naar het werk te begeven.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content