Eind 1998 is de deadline. Als Jean-Claude Delen, algemeen directeur van het transportbedrijf Air Express International ( AEI), dan nog geen antwoord heeft in verband met zijn uitbreidingsplannen, trekt hij weg uit Brucargo.
...

Eind 1998 is de deadline. Als Jean-Claude Delen, algemeen directeur van het transportbedrijf Air Express International ( AEI), dan nog geen antwoord heeft in verband met zijn uitbreidingsplannen, trekt hij weg uit Brucargo. "Ik wacht al twintig maanden op een officiële bevestiging van de luchthavendirectie dat ik de terreinen achter TNT krijg toegewezen. Ik wacht met spanning op het resultaat van de onderhandelingen met de Belgium International Airport Company ( BIAC, nvdr - de BIAC is de instelling die de luchthaven van Zaventem beheert en is de opvolger van de Brussels Airport Terminal Company). De nv AEI Belgium heeft immers fikse uitbreidingsplannen. Het bedrijf, sinds 1963 in België actief, verzorgt vervoersdiensten, steeds business-to-business. AEI Belgium heeft vier basisactiviteiten: luchtvaartexpeditie, zeevracht, wegverkeer en logistiek. Vanuit Brucargo vertrekken dagelijks zestig vrachtwagens met bestellingen voor België, Noord-Frankrijk en het zuiden van Nederland. Samen met het zusterbedrijf nv AEI Ocean Service in de Antwerpse haven, resulteerde dat in 1997 in een omzet van 1,6 miljard frank, door 264 werknemers gemaakt. Het moederhuis is gevestigd in het Amerikaanse Connecticut. "We willen in Brucargo nog meer logistiek verzorgen voor onze klanten. Die eisen immers steeds meer een one-stop-shopping," verantwoordt Jean-Claude Delen de uitbreidingsplannen. Het terrein achter TNT leent zich daar uitstekend toe, weet de algemeen directeur. Hij heeft een terrein nodig van 30.000 vierkante meter, dat voor de helft wordt volgebouwd met een magazijn. Daarnaast is er nog eens 4000 vierkante meter nodig voor kantoren. Alles samen goed voor een investering van 350 miljoen frank. Maar omdat de zaak aansleept, heeft AEI Belgium alvast een makelaar gevraagd om in de regio elders een geschikte plek te zoeken. Het dralen met de uitbreiding is niet het enige pijnpunt voor Jean-Claude Delen. Ook de mobiliteit rond de luchthaven is een zwakte. "Een oplossing is een tweede oprit naar Brucargo via de Watertorenlaan. En een rechtstreekse verbinding met de autosnelweg. Maar dat laatste valt waarschijnlijk te duur uit."Toch ontdekt Delen ook positieve punten in Brussel-Nationaal. "De flexibiliteit van de douane is één van de beste in heel Europa. Ook het overlegplatform in Brucargo, het Comité 100 Minuten, werkt uitstekend samen. Dat leidt tot gecoördineerde acties."