Belgische pralines zijn wegens hun internationale faam een Belgisch exportproduct bij uitstek. Om ze langer vers te kunnen houden, introduceert de Limburgse pralineproducent Ovidias twee nieuwigheden: afzonderlijk verpakte pralines en pralines in blik. Ovidias ontstond uit een Antwerps snoepgoedfabriekje dat de huidige zaakvoerder Frans Vangertruyden in 1978 kocht. Hij bracht de productie over naar Hoeselt en heroriënteerde o...

Belgische pralines zijn wegens hun internationale faam een Belgisch exportproduct bij uitstek. Om ze langer vers te kunnen houden, introduceert de Limburgse pralineproducent Ovidias twee nieuwigheden: afzonderlijk verpakte pralines en pralines in blik. Ovidias ontstond uit een Antwerps snoepgoedfabriekje dat de huidige zaakvoerder Frans Vangertruyden in 1978 kocht. Hij bracht de productie over naar Hoeselt en heroriënteerde op de artisanale productie van pralines. Het succes van Leonidas, dat toen zowat het monopolie genoot op de pralinemarkt, inspireerde hem. Al onkent Vangertruyden glimlachend, het verklaart de keuze voor Ovidias als merknaam. "Begin jaren '80 begon de Belgische praline aan haar internationale carrière", vertelt hij. "Wij besloten ons toen te beperken tot het kanaal van de gespecialiseerde vakwinkels." De individuele verpakking laat toe de pralines op 3 graden te bewaren zonder smaakverlies. Volgens Vangertruyden zorgt het plastic jasje ook voor een betere hygiëne. Daarenboven besloot hij de praline ook in een blikverpakking te stoppen en die luchtledig te maken met een begassingstechniek. Op die manier wil hij in het buitenland andere distributiekanalen dan de traditionele chocoladehandel aanboren. "Het blik past volkomen in minibars van hotels, drankautomaten in filmzalen of tankstations", zegt Vangertruyden. "Bovendien kan de praline hiermee uit de cadeausfeer worden gehaald en meer de rol van genotsproduct krijgen."Ovidias is nog een echte kmo. Het bedrijf kon lange tijd genieten van het gunstige reconversieklimaat en hoopt nu de verpakkingsinnovaties als exporttroef uit te spelen. Over omzet wordt nauwelijks gesproken, al is zeker dat die onder de grens van 175 miljoen frank blijft. In België telt het merk vandaag 33 verkooppunten. De geografische nadruk ligt op Limburg, Brussel en de grensstreek met Frankrijk. Daarnaast is het merk ook via grootdistributie vertegenwoordigd in een 300-tal buitenlandse verkooppunten, voornamelijk in Duitsland en Groot-Brittannië.Totnogtoe investeerde Ovidias in deze innovatie circa 5 miljoen, het patent inbegrepen. Volgens de zaakvoerder geniet Ovidias hiermee een jaar voorsprong op de concurrentie. "Als de verpakking in blik aanslaat, verwacht ik volgend jaar werkgelegenheid voor nog eens 20 extra mensen", aldus Vangertruyden.