Met een prijs van 995.000 tot 1.270.000 frank overspant de 75 de middenmoot en de top van het middenklassesegment. In eigen BMW-huis is hij een concurrent van sommige versies uit de 3- en de 5-reeks. Ook Audi A4- en A6-modellen en enkele Mercedes C- en E-versies worden door de nieuwe Rover geviseerd.
...

Met een prijs van 995.000 tot 1.270.000 frank overspant de 75 de middenmoot en de top van het middenklassesegment. In eigen BMW-huis is hij een concurrent van sommige versies uit de 3- en de 5-reeks. Ook Audi A4- en A6-modellen en enkele Mercedes C- en E-versies worden door de nieuwe Rover geviseerd. Het koetswerk- en interieurdesign vormen een geslaagde cocktail. Er wordt verwezen naar beroemde voorgangers, maar de moderne technologie is overal aanwezig. Zo zijn er twee GPS-navigatiesystemen beschikbaar. Zelfs een tv-ontvanger is als optie verkrijgbaar.Qua rijgedrag staat het comfort centraal. Wel ondervonden we dat bij het nemen van snelle, opeenvolgende bochten het koetswerk rolneigingen vertoont. De 75 is in de eerste plaats bedoeld om comfortabel (uitstekende geluidsdemping) lange afstanden af te leggen. Het is geen auto waarmee er ultrasportief moet worden omgesprongen om ervan te genieten.Uiterlijk valt de 75 op door het gebruik van chromen onderdelen. Het typisch Rover-radiatorrooster wordt benadrukt door een brede chromen omlijsting. De chromen strip op de voorbumper voorziet, samen met het radiatorrooster en de vier koplampen, de Rover 75 (vervanger van 600- en 800-reeksen) een opvallend sierlijke snuit. De chromen behuizing van de buitenspiegels en de lange chroomstrip, van de snoet tot aan de achterlichtblokken, accentueren, samen met de retro-deurgrepen, de elegante zijlijn.Koel chroom, zacht leder en houten fineerpanelen maken wezenlijk deel uit van het interieur. Bijzonder geslaagd zijn de ovale wijzerplaten, omkaderd door -alweer - chromen biesjes. Met een champagnekleurige achtergrond verwijzen ze eveneens naar prestigieuze voorgangers.Twee uitrustingsniveaus - Classic en Luxury - zijn met vier motoren beschikbaar, met een handgeschakelde transmissie of een moderne automaat. De 1,8 liter viercilinder (120 pk) Rover motor fungeert als instapmotor. Voor het eerst wordt de nieuwe 2 liter Rover V6-motor aangeboden. Hij ontwikkelt 150 pk en heeft een vlak koppelverloop. De topversie heeft de uitstekende 2,5 liter V6 onder de motorkap (zie Technische Fiche). Deze krachtbron verraste ons door de stille werking, de krachtige acceleraties en het performant, comfortabel rijgedrag. De vierde motor is de nieuwe BMW 2 liter-diesel. Hij heeft rechtstreekse common railinjectie, ontwikkelt 116 pk en heeft een uitstekend koppel van 260 Nm.PATRICK OP DE BEECK