De files lijken mijlenver weg voor wie zich door het landelijke Oosterzele naar de gebouwen van Conundra begeeft. Toch is weerwerk bieden tegen de verkeerscongestie en vooral tegen de impact op de transportkosten de kernactiviteit van de jonge specialist in routeoptimalisatie. "Wij helpen bedrijven hun transportkosten met 10 tot 20 procent te reduceren", zegt CEO Steven De Schrijver, die Conundra in 2013 samen met An De Wispelaere oprichtte. "Dat de investering in onze software zich op die manier terugbetaalt, is een sterke troef om bedrijven te overtuigen." In vier jaar tijd ging het dan ook hard voor de start-up. Grote namen als Aquafin, bpost, Colruyt, C&A, DHL, Essers, Recupel en VPK Packaging kwamen aankloppen. De omzet schoot in 2016 omhoog naar 3 miljoen euro, het aantal medewerkers rondde de kaap van dertig.
...

De files lijken mijlenver weg voor wie zich door het landelijke Oosterzele naar de gebouwen van Conundra begeeft. Toch is weerwerk bieden tegen de verkeerscongestie en vooral tegen de impact op de transportkosten de kernactiviteit van de jonge specialist in routeoptimalisatie. "Wij helpen bedrijven hun transportkosten met 10 tot 20 procent te reduceren", zegt CEO Steven De Schrijver, die Conundra in 2013 samen met An De Wispelaere oprichtte. "Dat de investering in onze software zich op die manier terugbetaalt, is een sterke troef om bedrijven te overtuigen." In vier jaar tijd ging het dan ook hard voor de start-up. Grote namen als Aquafin, bpost, Colruyt, C&A, DHL, Essers, Recupel en VPK Packaging kwamen aankloppen. De omzet schoot in 2016 omhoog naar 3 miljoen euro, het aantal medewerkers rondde de kaap van dertig. Het geheim van Conundra zit in de besparingslogica achter de software as a service OptiFlow. "We kunnen het algoritme vlot aanpassen op maat van onze klanten", zegt managing director An De Wispelaere. "En we realiseren er sterke besparingen mee door verder te kijken dan het ophalen en afzetten van goederen." Recupel, dat jaarlijks zo'n 27 miljoen elektrische toestellen ophaalt op 5500 inzamelpunten, zag na een jaar zijn transportkosten al met 10 procent dalen. OptiFlow analyseert niet enkel de kilometers, maar bijvoorbeeld ook de openingstijden van winkels, de capaciteit van de wagens, over welk soort wegen de voertuigen rijden, enzovoort. Bedrijven kunnen de kosten reduceren of met hetzelfde budget extra transporteren. C&A slaagde erin met hetzelfde aantal voertuigen gemiddeld 10 procent meer te vervoeren dankzij een betere planning. "Dat kan niet als je enkel het transport van A naar B beter plant", aldus De Wispelaere. "Voor C&A zorgde de synergie tussen het transport en de magazijnplanning voor een doorbraak." De combinatie met het stockbeheer opent dankzij het toegenomen belang van de e-commerce nieuwe perspectieven. Zeker nu leveren op de dag van de bestelling de belangrijkste ambitie van veel webshops is. "Als wij de planning optimaliseren, dan kunnen onze klanten de eindklant zeer gerichte voorstellen doen", zegt Steven De Schrijver. "Leveren op de dag van de bestelling is duur, maar met onze software kun je de klant concrete opties geven. Je kunt meerdere levermomenten voorstellen en daar een concrete prijs aan vastklikken. Die prijs is gebaseerd op de meerkosten van de verzender." Met een monitoringsysteem kunnen klanten hun besparing opvolgen. Een dagelijkse meting toont de klant wat hij die dag heeft bespaard en of dat in de lijn ligt van wat Conundra vooropstelde. "Op die manier bewijzen we de besparing dag na dag. We trekken dat ook door in onze tarifering. Wij werken niet met een lumpsum - een totaalbedrag -, maar met kosten per voertuig per maand", zegt De Schrijver. De investering die Conundra deed in de ontwikkeling van OptiFlow, drukte licht de winstcijfers in 2015, maar gebeurde zonder extern kapitaal. "Onze investering in intellectueel eigendom hebben we in 2015 afgeschreven en we hebben nog altijd een hoge bedrijfskasstroom ten opzichte van de concurrentie", preciseert Steven De Schrijver. "In ruil voor de investering hebben we een product waarmee we een tot twee jaar voorsprong hebben op de concurrentie. Die voorsprong moeten we nu benutten." De concurrentie is overigens niet min en komt vooral van grote internationale groepen. Begin juni nam Porsche de Duitse concurrent PTV Group over, enkele jaren geleden mengde Dassault zich met de overname van Quintiq. Voorts mikken ook Descartes en Ortec op dezelfde markt. Als Conundra zich sterker wil manifesteren, dan wacht een dubbele uitdaging: groeien en toch toegankelijk blijven. "Ons product is technisch klaar en heeft zich bewezen bij zeer complexe klanten", zegt An De Wispelaere. "Hoe complexer de planning in een organisatie, hoe groter de toegevoegde waarde van OptiFlow. Waar planners soms uren nodig hebben om een planningsvoorstel uit te werken, heeft OptiFlow slechts enkele minuten nodig. Technisch kan OptiFlow groeien, ons wacht vooral de uitdaging om ook de sales en de marketing te laten groeien. Daarin investeren we verder." De interesse van grote ondernemingen met een complexe logistieke keten is een belangrijk signaal, maar Conundra wil laagdrempelig blijven. "We hebben dankzij de investeringen een wagen die iedereen uit het wiel kan rijden, maar willen die niet enkel voor de formule 1-piloot reserveren. Ook de gewone chauffeur moet ermee overweg kunnen", vergelijkt Steven De Schrijver. Dat betekent dat Conundra inzet op een lage instapprijs, maar ook extra investeert in het verfijnen van de algoritmes. Het biedt ook een gebruiksvriendelijke mobiele app aan met traceringsmogelijkheden. Dat alles moet deuren openen bij zelfstandigen (thuisverpleging bijvoorbeeld) en kmo's. Dit schooljaar ging in dat segment al de Scholengroep Dender met routeoptimalisering aan de slag. Het inzetten van achttien schoolbussen bracht hoge kosten mee, maar na drie maanden daalden de brandstof- en onderhoudskosten al met 20 procent. Ook de loonkosten (voor het inzetten van chauffeurs) daalden met een derde. Met zijn groeiambities maakt Conundra nog voor zijn vijfde verjaardag de overstap van een dienstenleverancier die planningen optimaliseert naar een productgeoriënteerde onderneming. "Wij zien dat wat genuanceerder", zegt Steven De Schrijver. "We evolueren van een motorbouwer naar een aanbieder van een product dat een one-stop shop is om uw producten zo vlot mogelijk van punt A naar punt B te krijgen." Maar het blijft de vraag hoeveel tijd Conundra heeft om zijn gunstige situatie te verzilveren. Zal het snel genoeg groeien? "We zitten op een kantelpunt", besluit Steven De Schrijver. "Onze concurrenten zullen hun achterstand ooit inhalen, maar tot zolang is het aan ons om met de juiste snelheid onze markt te veroveren. Je kan te traag gaan en snel ingehaald worden, maar je kan ook te snel gaan en op de grenzen van de groei botsen. Dat is ons risico, maar we zijn er klaar voor. Conundra is geen start-upverhaal met veel tromgeroffel. Wij houden van voetjes op de grond, hard werken en klanten overtuigen met harde cijfers. Dat zorgt voor de doorbraak." Wouter Temmerman, fotografie Thomas De Boever