Rotterdamse havenkringen reageren bijna euforisch op de plannen om via het Bestuurlijk Overleg Mainport tot een geïntegreerd havenbeleid te komen. Deze "bestuurslaag" of een nationaal platform van verschillende nationale en lokale departementen buigt zich over alle aspecten van Mainport Rotterdam.
...

Rotterdamse havenkringen reageren bijna euforisch op de plannen om via het Bestuurlijk Overleg Mainport tot een geïntegreerd havenbeleid te komen. Deze "bestuurslaag" of een nationaal platform van verschillende nationale en lokale departementen buigt zich over alle aspecten van Mainport Rotterdam. Het belang voor de Vlaamse havens blijkt uit de woorden van de Rotterdamse havenwethouder Simons in Nieuwsblad Transport. "Het is broodnodig dat er één visie komt op de Mainport Rotterdam," zegt hij. "Vooral met het oog op de internationale concurrentieverhoudingen en de concentratie van reders kunnen we ons nu geen burenruzies veroorloven tussen bijvoorbeeld Zeeland en Rotterdam. Het is goed dat we nu op deze manier boven regionale discussies kunnen uitstijgen." Ludo Van Campenhout, kabinetschef van de Antwerpse Havenschepen Leo Delwaide (VLD): "Nederland begrijpt perfect dat het in het buitenland Rotterdam moet verkopen. De andere havens kunnen daar eveneens van profiteren. Onderling gesteggel is om die reden ook bij ons uit den boze. Wel stel ik vast dat na de goedkeuring van het Vlaamse Havendecreet de collega's zich kunnen scharen achter de idee Mainport Antwerpen. Ook wat promotie betreft groeien we naar elkaar toe." Als sterke speler in beide Vlaamse havens ergert het Jan Pellens (Hessenatie) dat "Antwerpse en Zeebrugse havenautoriteiten elkaar bij buitenlandse rederijen zwartmaken, zodat die klanten uiteindelijk opteren voor Rotterdam". Hij vindt het onlangs afgesloten samenwerkingsakkoord tussen Antwerpen en Zeebrugge "een stapvoetje in de goede richting" en acht een joint venture van beide havens in, bijvoorbeeld, containertrafieken "levensnoodzakelijk". "Vlaanderen moet zich in het buitenland verkopen als de portuaire regio die hetzelfde kan doen als Rotterdam, maar sneller en beter," poneert hij. "De haven van A tot Z: Antwerpen kan de iets kleinere schepen aan die dicht bij het hinterland willen aanmeren en Zeebrugge is de haven voor de grote schepen, die wereldwijd slechts op enkele punten laden en lossen. De idee van een Vlaamse Havenschap is voorlopig sciencefiction, maar het blijft het ideale model."