Ronny Verhelst (47) Een natuurlijke evolutie

Is: executive vice president corporate staff Telenet en CEO Telenet Mobile

Vrije tijd: fietsen in de Vlaamse Ardennen Ronny Verhelst heeft zijn negende jaar bij Telenet gevierd, maar pas zijn eerste als CEO van Telenet Mobile. De oud-leerling van de Koninklijke Cadettenschool in Lier, is bij Telenet de efficiënte, charmante veldcommandant die nieuwe fronten openbreekt. Hoe brengt hij het er dit keer van af?

Hoeveel mobiele klanten heeft u nu?

RONNY VERHELST (TELENET). “Meer dan 150.000 volgens onze laatste communicatie. In het vierde kwartaal zijn er 24.000 bijgekomen en in het eerste kwartaal 23.000. Dat weet ik exact omdat we in november gestart zijn met handsetsubsidies. In twee kwartalen hebben we er bijna de helft abonnees bijgedaan.”

Was dat het resultaat waar u op mikte?

VERHELST. “Vergeleken met de markt is dat vrij indrukwekkend. Zeker als je weet dat wij geen voorafbetaalde producten hebben – enkel abonnementen – en dat wij alleen in Vlaanderen en een derde van Brussel werken. Wij verkopen enkel aan bestaande Telenet-klanten. Maar zelfs dan wonnen we netto nog meer klanten dan de bestaande operatoren.”

Hoe heeft u dat aangepakt?

VERHELST. “Vorige zomer heb ik een klein, maar sterk team aangeworven. Een commerciële man uit het Verenigd Koninkrijk, die ook internationaal heeft gewerkt (Philip Macridis, voordien CEO van de mobiele divisie van het Britse CarphoneWarehouse, nvdr). Daarnaast in september een meer technisch iemand, die nog in het directiecomité van Proximus heeft gezeten, Stephan Desmit. Dat zijn mijn steunpilaren. Voor de uitvoering doen wij een beroep op de Telenet-organisatie. Marketingcampagnes komen van mijn collega Saskia Schatteman. Verkoop van Patrick Vincent. Ons nieuwe platform bouwen wij met de mensen van Jan Vorstermans (EVP Technology & Solutions, nvdr). Voorts hebben wij in juni 2009 Belcompany overgenomen, nu 56 winkels. En wij hebben onze campagne rond de handsets voor 1 euro gelanceerd.”

Eerst subsidieerde u toestellen van 150 euro, nu van 450.

VERHELST. “Onze best verkopende handset tegenwoordig is de Nokia X6, hoofdzakelijk gebruikt om mobiel te surfen. Vorige maand hebben wij netbooksubsidies gelanceerd. Wie bij ons een mobiel dataproduct koopt, kan een netbook voor één euro krijgen.”

De concurrentie heeft van krommenaas gebaard.

VERHELST. “Het was volgen of doodzwijgen. Maar het is een natuurlijke evolutie. België is het enige land in Europa waar handsetsubsidies niet de norm zijn.”

Wat dacht u toen de regering viel?

VERHELST. “U doelt op de gevolgen voor de veilingen van de vierde licentie en 4G? Ik ga ervan uit dat de politici voldoende verantwoordelijkheidszin hebben om die door te laten gaan.”

Uw recente contract met Norkring geeft u minstens zes maanden voorsprong in digitale ethertelevisie.

VERHELST. “Onze concurrenten hebben hun kans gekregen. Wij gaan daar leuke dingen mee doen voor nomadische klanten – mensen met caravans en anderen. Maar tv zit niet in mijn pakket. Ik doe alles wat wij met Mobistar doen.”

Uw voormalige collega Jo Van Gorp is naar de Noordpool getrokken. Hoe zet u de druk van u af?

VERHELST. “In Lapland, in februari. Min 43 graden. Je ogen plakten dicht zodra je buitenkwam. Het was een compromis. Mijn jongste zoon wou skiën, de oudste wou iets actiefs. Zo ben ik op de proppen gekomen met de idee om met husky’s te gaan sleeën. Maar ‘s avonds sliepen we wel in een warme bungalow.”

B.L.

“In twee kwartalen hebben we er bijna de helft abonnees bijgedaan”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content