Signature, 584 blz., 24,95 euro.
...

Signature, 584 blz., 24,95 euro. Bezige Bij, 553 blz., 22,50 euro. Vassallucci, 300 blz., 16,50 euro. Signature, 960 blz., 49,95 euro. Bezige Bij, 381 blz., 21,50 euro. Meulenhoff, 317 blz., 18,50 euro. Anthos, 349 blz., 19,95 euro. Bezige Bij, 377 blz., 18,90 euro. Meulenhoff, 190 blz., 16,50 euro. Thomas Rap, 253 blz., 18,95 euro. Boekerij, 300 blz., 14,50 euro. De Empire Grill - lang, laag en lamlendig - is het volmaakte embleem voor de Amerikaanse desperadostad Empire Falls. In de eettent spoelt het wrakhout van de gekapseisde gemeenschap aan. Vanaf de lunchbar staren de maatschappelijke drenkelingen lusteloos naar de lege vermolmde textielfabriek. De uitbater en diens vrouw, die er vandoor gaat met de enige man uit de buurt die nog wat ambitie koestert (en de enige die haar kan bevredigen), lijken gestold in een schilderij van Edward Hopper, de kunstenaar die de troosteloosheid opving in clair-obscur. De Amerikaanse auteur Richard Russo doet hetzelfde met de vergane glorie van de textielstad. Hij beschrijft de uitgebluste en bekrompen personages, toont hun zieligheid, maar maakt er geen drakerige smartlap van. Met tragikomische portretteringen schept hij een onuitwisbaar tableau vivant van het verval. Een bonte stoet van personages passeert de revue, de verhalen en zijverhalen kronkelen dat het een lust wordt. Ook de ondernemersfamilie die ooit de stad deed floreren, deelt in de klappen. Een geniale ondernemer en vooral veel glamour, geld, drank, drugs en seks in het mondaine Monte Carlo - met die blitse omgeving loodst de Nederlandse Marja Brouwers ons gewiekst in haar hoogst ambitieuze roman. De charismatische entrepreneur en jachtontwerper Philip van Heemskerk groeit uit tot een hedendaagse Mefistofeles, een duivelse charmeur, onstuimig, hoogbegaafd en van alle markten thuis. Hij belichaamt de dolle jaren negentig. En net als in sommige succesverhalen uit die epoque, zit er ook een reukje aan zijn rijkdom. Een journalist komt op het spoor van witwaspraktijken, oplichting en misschien wel moord. Ondertussen zeult Brouwers allerhande filosofische, ideologische en wetenschappelijke uitweidingen aan. Ze wil niet zomaar als een Nederlandse Tom Wolfe het lof der ijdelheden zingen, maar construeert een totaalroman over een tijdperk. Met verve voert ze een grandguignol van de hebzucht op. Met zijn uitdijende beschrijvingen en caleidoscopische thematiek doet de turf wel eens denken aan Elementaire deeltjes van Michel Houellebecq. Maar Brouwers mist nog scherpte, haar stijl is niet eigengereid genoeg en haar provocatie blijft te braaf om in de buurt van het Franse enfant terrible te komen. Als tegengif voor het complexe panorama van Marja Brouwers schrijven we een luchtig, lekker vilein en vooral satirische schets van jonge New Yorkse societyprinsessen voor. Plum Sykes, een notoire Britse Vogue-journaliste die het gemáákt heeft in de Amerikaanse krabbenmand van modebladen en roddelrubrieken, volgt een damesduo. Aanvankelijk hangt het geluk van de twee gefortuneerde babes vooral af van wenkbrauwontharing, de juiste naaldhakken van Manolo Blahnik én de exacte lichtblonde haarkleur (aangebracht bij Bergdorf, 450 dollar, precies om de dertien dagen te hernieuwen). Hét boek voor fashion victims en partytijgerinnen. Eén van de grootste boeken van de twintigste eeuw, meende Thomas Mann. Het mooiste boek uit de twintigste eeuw, verklaarde Maarten 't Hart. Pas nu werd het barokke magnum opus van de Duitse schrijver Albert Vigoleis Thelen (1903-1989) in het Nederlands vertaald. In een schier eindeloze sliert avonturen schetst Thelen zijn spectaculaire verblijf op Mallorca van 1931 tot 1936. Hij komt er terecht in een kluwen van smokkelaars, hoeren en dubieuze heerschappen. Uiteindelijk moeten hij en zijn Beatrice op de vlucht voor generaal Franco. Na dit leesavontuur waagt u zich nooit meer aan een algemene smalende snauw over vertellers. Vertellersplezier en Literatuur-met-hoofdletter gaan hier hand in hand. Een voor vele hard labeurende KMO'ers helaas pijnlijk herkenbaar drama: een succesvolle ondernemer, net 60, kijkt verbijsterd toe hoe zijn verwende zoon het familiebedrijf om zeep helpt en zijn dochter zich op cultuurstudies stort waar hij niets van snapt. Nog andere drama's spelen een sleutelrol in deze familieroman, waarin de invloed van John Updike en Jonathan Franzen bijna tastbaar is. Chang-rae Lee, een Amerikaan van Koreaanse komaf, voegt er het thema van de migrant aan toe. De uit Italië geïmmigreerde ondernemer heeft in zijn beloofde land zijn Amerikaanse Droom waargemaakt, maar moet nu toezien hoe die in gruizelementen valt. Kan een gezin de nukken, het peilloze narcisme en de manipulaties van een tienerdochter overleven? Moeilijk, zo leren we van de Ierse, naar Australië uitgeweken M.J. Hyland. In haar debuutroman schildert ze een niet van satire gespeend portret van een doorsnee gegoede Amerikaanse familie. Wanneer deze brave, vleesgeworden middle class een 16-jarige Australische studente als gast opneemt, gaat het vernis van al die gelukzaligheid al gauw vervaarlijk schilferen. Het jaloerse meisje tart en sart, waardoor ook andere onderhuidse spanningen bloot komen te liggen. Nog meer familiale onthutsing, opgetekend in een twinkelende en knipogende stijl, wordt geserveerd door Tova Mirvis. Wie de joodse wereld in de VS wil leren kennen, kan hier veel van opsteken. Al is die joodse achtergrond bij de familie Newberg in New Jersey niet bepaald bevlogen. Tot hun afgrijzen bekeert hun zoon zich tot het ultraorthodoxe. Bij zijn huwelijk met Tzippy worden ook de ouders onzacht met elkaars wereld geconfronteerd. Mirvis kiest voor nuancerende humor, kleurrijke personages en een vlotte verteltoon. Bij haar leert u de wereld én de problemen monkelend of zelfs lachend kennen. De Amerikaan George Hagen (in 1958 geboren in Zimbabwe en opgegroeid in Engeland) vertelt de tragikomische saga van nog een buitenissige familie die de internationale toer opgaat. De roman doet sterk denken aan John Irving, die ook de knepen kent om de meest tragische voorvallen te laten rijmen met een bijwijlen hilarische roman. Een excentriek paar, worstelend met de jaren zestig en met zichzelf, adopteert een zoon na de dood van hun baby. Het trauma doet de familie alsmaar verder trekken, als nomaden, van Zuid-Afrika naar de Perzische Golf en via Engeland naar de VS. Een vrijpartij, beschreven alsof kunstschilder Luc Tuymans ze zou weergeven in zijn ontluisterende stijl van onverschilligheid, klinische aandacht en onbehagen. Aan die koele, onheilspellende sfeer moet je ongetwijfeld denken in de korte maar intense debuutroman van de Amerikaanse Claire Tristram. Een jonge weduwe en een getrouwde man brengen de nacht door in een verlaten motel in Californië. De man, van Perzische afkomst, verloor zijn beste vriend in een Iraans conflict. De vrouw is de weduwe van een jood, vermoord door Arabieren. Seks, politiek, verdriet en haat klonteren samen - even explosief als verwarrend en finaal dan toch gevoelig. Een Wimbledon voor stoeierige genieën, een Grand Slam voor erudiete speelvogels, een toernooi voor wie niet omver gekegeld wordt door een historische parodie - zo mag je de bizarre roman van de Nieuw-Zeelandse John Clarke noemen. In zijn toernooi treden 128 culturele iconen van de twintigste eeuw aan. George Orwell, Franz Kafka en Simone de Beauvoir, maar evengoed Coco Chanel en Fred Astaire proberen er hun (satirische) backhand. Hoe kan een historische reportage over de dagen en uren voor de apocalyptische uitbarsting van de Vesuvius in het jaar 79 een verrassend herkenbare roman met thrillerallures opleveren? Door het relaas toe te vertrouwen aan de Brit Robert Harris, die een bijna hedendaags toeristisch beeld schildert van Pompeii, toen het decadente vakantieoord van blasé Romeinen. Harris laat ook niet na een link te suggereren tussen het decadente, kapseizende Romeinse imperium en de actuele toestand van de VS. Luc De Decker, Jan Lodewyckx, Ben van Gils n