Het valt Tim Driesen op dat er de jongste jaren almaar meer jonge mensen een verantwoordelijke functie krijgen, terwijl ze nauwelijks ervaring hebben. Zeker bij reclamebureaus zijn er veel jonge creatief directeurs bij gekomen. Meestal gaat het om creatieven die bewezen hebben dat ze goed zijn in het bedenken van originele campagnes. Zonder enige managementervaring krijgen ze plots de leiding over de creatieve afdeling van een reclamebedrijf. "De job is breder geworden, waardoor de functie wordt verdeeld over een groter aantal mensen", verklaart Driesen het stijgende aantal creatief directeurs. "Het is natuurlijk ook een techniek om te vermijden dat veelbelovende jongeren niet naar een concurrent overstappen."
...

Het valt Tim Driesen op dat er de jongste jaren almaar meer jonge mensen een verantwoordelijke functie krijgen, terwijl ze nauwelijks ervaring hebben. Zeker bij reclamebureaus zijn er veel jonge creatief directeurs bij gekomen. Meestal gaat het om creatieven die bewezen hebben dat ze goed zijn in het bedenken van originele campagnes. Zonder enige managementervaring krijgen ze plots de leiding over de creatieve afdeling van een reclamebedrijf. "De job is breder geworden, waardoor de functie wordt verdeeld over een groter aantal mensen", verklaart Driesen het stijgende aantal creatief directeurs. "Het is natuurlijk ook een techniek om te vermijden dat veelbelovende jongeren niet naar een concurrent overstappen." TIM DRIESEN. "Als creatief in een reclamebureau werk je in een beschermde cocon. Zo krijg je een briefing en gaat de creatief directeur mee naar de klant. Wanneer je zelf creatief directeur wordt, valt die cocon weg. Je medewerkers verwachten net dat je zo'n cocon creëert voor hen, dat je problemen meteen aanpakt en snel keuzes maakt. Ik had geen scholing gekregen in managementtechnieken, waardoor de overgang heel zwaar was. "Omdat ik mijn vorige job als creatief goed kende, wilde ik als nieuwe creatief directeur de problemen zelf oplossen wanneer ik iets mis zag lopen. Het gevolg was dat ik eigenlijk twee jobs deed: mijn oude en de nieuwe. Ik heb al doende geleerd hoe ik moest managen. Ik heb wel gezocht naar een managementopleiding, maar ik vond er geen. De bestaande opleidingen zijn te algemeen en niet toegespitst op de creatieve sector." DRIESEN. "Ik heb geleerd dat je jezelf moet zijn en je open moet opstellen voor wat je goed en niet zo goed kan. Als je met creatieven werkt, heeft het geen zin een hiërarchie in stand te houden of op te leggen. Je moet een kader creëren waarin je medewerkers doen waar ze goed in zijn, en dat is voor iedereen anders. Het is altijd een combinatie van enerzijds vertrouwen geven en anderzijds er met de zweep achteraangaan. Maar de een heeft meer vertrouwen nodig en de ander meer de zweep." DRIESEN. "Ik probeer niet mee te doen met de laatste nieuwe gadgets of evoluties in de sociale media. Zo zit ik niet meer op Facebook. Op Twitter en Instagram zit ik wel, omdat ik af en toe eens graag mijn mening uit (hij haalde onlangs de media met zijn oproep aan Angelina Jolie om de open brief over haar borstamputatie in te sturen naar het reclamefestival in Cannes, nvdr.). Je kunt nooit met alles mee zijn. "Tegenwoordig vernieuwen generaties zich sneller dan vroeger. Om de vijf jaar heb je al een nieuwe generatie. Ik ben 33 jaar, maar de jongeren hier op het bureau hebben al heel andere ideeën dan ik. Ik vind het daarom interessanter hen vertrouwen te geven, maar tegelijk goed naar hen te luisteren. De leeftijdshiërarchie moet verdwijnen. Ik kan evengoed iets leren van iemand van 18 als van iemand van 65. Ik probeer daarom contact te houden met interessante mensen uit elke leeftijdsgroep. Rolmodellen zoals vroeger zijn er niet meer. Iedereen moet zijn eigen rolmodel als een cocktail samenstellen door de ervaringen van anderen te absorberen." DRIESEN. "Bewuster leren omgaan met de dingen. Neem nu mobiliteit. Oudere werknemers stappen vaak uit gewoonte elke dag in hun auto om te gaan werken. Het is absurd om in het drukke verkeer alleen in je auto te zitten, benzine te verbruiken, opgefokt te raken en suf aan te komen op kantoor. Ik heb mensen nodig die fris op het werk verschijnen zodat ze creatief kunnen zijn. Jongeren gaan daar toch bewuster en anders mee om. Ik kom altijd met de motor: ik ben altijd stipt op tijd en kom uitgewaaid op kantoor aan." DRIESEN. (toont de slippers aan zijn voeten) "Ik draag niet graag schoenen. Ik trek dan ook niet speciaal schoenen aan wanneer een klant op bezoek komt. Je moet jezelf blijven en je job doen. Als je goed werk levert, komt het respect vanzelf. Toen ik terugkwam naar Famous (hij werkte van april 2007 tot 2009 voor mortierbrigade, nvdr.), werd ik creatief directeur van mensen die jonger zijn dan ik en met wie ik hier eerder had samengewerkt. Met hen ging het eigenlijk nog het vlotst omdat ik niet probeerde respect af te dwingen. Ook bij klanten valt het mee. Mensen kijken sneller dan je denkt door je leeftijd heen. "Ik merk ook dat mensen in de overload aan managementverantwoordelijkheden die ze krijgen, vaak vergeten te doen waar ze goed in zijn. Van een goede creatief word je dan een middelmatig creatief directeur. Ik ben een slechte organisator. Iemand helpt me daar dus bij. Ik ben goed in snel originele oplossingen bedenken voor ingewikkelde problemen. Vroeger vertaalde ik die creativiteit in campagnes. In mijn huidige functie doe ik dat door me bijvoorbeeld af te vragen hoe ik op een originele manier een team in gang zet, voor efficiënte meetings zorg enzovoort." DRIESEN. "Ik merk dat er onder de jongeren twee groepen zijn. Je hebt ambitieuze jongeren voor wie niets snel genoeg kan gaan. Zij zijn het die dergelijke forums creëren. Daarnaast heb je andere jongeren, die veel trager gaan dan een paar jaar geleden. Wie gemotiveerd is, is echt zwaar gemotiveerd, maar wie niet gemotiveerd is, heeft dan ook echt heel weinig ambitie en energie. Het lijkt voor jongeren moeilijk om traag te groeien: ofwel moet het heel snel gaan ofwel moet het heel erg op het gemak."BENNY DEBRUYNE, FOTOGRAFIE IVAN PUT