Rolmodel voor adverteerders

De Unie van Belgische Adverteerders en het reclamevakblad Pub hebben Isabelle Baele uitgeroepen tot Advertiser Personality van 2005.

Wat betekent de eretitel Advertiser Personality van 2005 voor Isabelle Baele (38)? “Het is een bekroning van de afgelopen tien jaar,” zegt ze. “Blijkbaar erkent men dat ik in het reclamelandschap iets heb betekend door aan de creativiteit in reclame te sleuren. We hebben veel risico’s genomen en vernieuwende zaken laten gebeuren. Dat is niet onopgemerkt voorbij gegaan.” Met de titel Advertiser Personality willen de Unie van Belgische Adverteerders (UBA) en het reclamevakblad Pub adverteerders bekronen die “… als rolmodel kunnen dienen vanwege hun professionaliteit, hun durf en hun bijdrage tot het reclamevak.”

Isabelle Baele is momenteel netmanager van VRT-zender Studio Brussel, maar tot maart vorig jaar was ze marketingmanager van VRT-radio. In 1996 kreeg ze de verantwoordelijkheid voor het radiomerkenbeleid bij de VRT. Ze heeft in die periode de zenders een eigen identiteit gegeven dankzij creatieve campagnes. “Wie creatief is, neemt risico’s. Je vertrekt als adverteerder van een bepaalde strategie die in het bedrijf zelf geboren moet worden. Maar dan moet je die creatief vertalen,” aldus Baele.

Een voorbeeld van risico’s nemen is de campagne voor Klara, de klassieke zender, die in de binnen- en buitenlandse reclamewereld vaak met creatieve prijzen bekroond is. “We hebben geprobeerd om van een traditioneel product dat een wat ouder publiek bereikte, een hip merk te maken,” aldus Isabelle Baele. “Het luisterbereik is een beetje aangegroeid, maar niet spectaculair. Wel spectaculair is dat Klara een bekend merk geworden is, ook bij jongeren.” Baele startte na haar studie Communicatiewetenschappen (VUB) en een bijkomend diploma Marketing haar carrière in de reclamewereld bij mediabureau Mediateam (VVL/BBDO) en solliciteerde in 1992 bij de VRT voor de functie van pr-coördinator voor Studio Brussel. Sinds het voorjaar van 2005 is de netmanager van Studio Brussel. Waarom verliet ze de marketing? “Ik heb tien jaar communicatie gedaan, maar ik wilde wat meer algemeen management doen, mijn scope verbreden en dichter bij het product staan. Operationeel management is boeiend, maar toch blijft communicatie mijn eerste liefde.”

IS: Advertiser Personality 2005.

VRIJE TIJD: paardrijden.

AvP

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content