Nicolaas Rockox was burgemeester van Antwerpen, Frans Snijders maakte er naam en faam als schilder van stillevens en dierentaferelen. Beide waren vrienden van Pieter Paul Rubens. In 1622 werden de burgemeester en de schilder buren, toen Snijders zich een patriciërswoning kon permitteren in de hoog aangeschreven Keizerstraat. Het Rockoxhuis, dat in handen is van KBC, opende in ...

Nicolaas Rockox was burgemeester van Antwerpen, Frans Snijders maakte er naam en faam als schilder van stillevens en dierentaferelen. Beide waren vrienden van Pieter Paul Rubens. In 1622 werden de burgemeester en de schilder buren, toen Snijders zich een patriciërswoning kon permitteren in de hoog aangeschreven Keizerstraat. Het Rockoxhuis, dat in handen is van KBC, opende in het Rubensjaar 1977 als persoonlijkheidsmuseum. Ook de woning van Snijders, waar hij tot zijn dood leefde en werkte, behoort toe aan KBC. Beide panden zijn nu samengevoegd tot een dubbelmuseum: het Snijders & Rockoxhuis. Van die gelegenheid is gebruikgemaakt om het museumparcours van het Rockoxhuis te actualiseren met themazalen over verzamelen, ontspanning en eten. Vaak hangen werken van Snijders in musea te hoog om ze goed te kunnen zien. Op ooghoogte komen zijn stillevens, dierentaferelen en jachtscènes bijzonder levendig en wervelend over. Die dramatische dynamiek zocht Rubens toen hij Snijders inhuurde om dieren te schilderen op zijn werken. Rockox had zelf een schilderij van Snijders in zijn collectie. In het nieuwe dubbelmuseum hangt nog een tiental andere werken van de Antwerpse meester, waaronder drie bruiklenen uit de collectie van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen. Die hangen er voorlopig nog een tijd, nu de renovatie van dat museum alweer vertraging heeft opgelopen. Daarnaast hangt in het museum werk van tijdgenoten en voorgangers zoals Paul De Vos en Jan Brueghel. In totaal zijn er 170 werken te zien in de zalen, die zoals vroeger intiem zijn aangekleed met wunderkammerobjecten en muziekinstrumenten. Dat de bezoeker het gros van de kunstwerken met een iPad met gezichtsherkenning tot leven kan wekken, is een prachtige vondst: meer leven kun je die bevriende buren niet inblazen. De opening van dit museum is de officieuze start van het barokjaar in Antwerpen.