‘Rock Werchter is goedkoop’

Stijn Fockedey
Stijn Fockedey Hoofdredacteur a.i.

Hoewel de ticketprijzen voor Rock Werchter elk jaar stijgen, is het een goedkoop festival. Organisator Live Nation heeft al tien jaar een overwicht op de festivalmarkt, maar dat is niet nadelig voor de consument.

Jaar na jaar is er een grote discussie over de stijgende ticketprijzen van Rock Werchter en andere grote muziekfestivals. “Toch is Rock Werchter goedkoop in vergelijking met andere grote Europese festivals”, zeggen Ellen Huijgh (Universiteit Antwerpen) en Tom Evens (UGent). “Het is belangrijk de juiste festivals met elkaar te vergelijken. De opzet, de line-up moet gelijkaardig zijn.”

De ticketprijzen stegen het afgelopen decennium hoofdzakelijk om de stijgende kosten voor de boeking van artiesten te compenseren. Door de opkomst van het internet en het downloaden stortte de verkoop van muziek in. Concerten werden voor artiesten een belangrijke bron van inkomsten in plaats van een verlies-latende promotie.

De ticketprijzen van gelijkaardige Europese festivals stegen veel forser en het festivallandschap is divers en fors uitgebreid. Zo stegen de prijzen van combitickets voor Rock Werchter met 70 procent, bovenop de inflatie. Pinkpop in Nederland werd meer dan dubbel zo duur.

De onderzoekers gingen na welke impact Live Nation in tien jaar had op de Belgische concert- en festivalmarkt. Hun studie verschijnt pas volgende maand. Live Nation reageerde nog niet.

Verticaal geïntegreerd

De Belgische afdeling van Live Nation, het vroegere Clear Channel Entertainment, ontstond na enkele grote overnames in 2001, waaronder het bedrijf van concertpromotor Herman Schueremans dat onder meer Rock Werchter in zijn portefeuille heeft. Het bedrijf is ook het belangrijkste boekingskantoor voor internationale artiesten in België. En het heeft veel populaire Belgische acts in zijn portefeuille.

Bij de Belgische festivals zou Live Nation een marktaandeel hebben van 40 tot 50 procent. Concurrerende festivals kunnen er dus moeilijk om heen. “Het is een steeds weerkerende kritiek dat Live Nation zijn festivals bevoordeelt door bands die via hen worden geboekt er exclusief te laten spelen”, zegt Evens.

“Het is een normale praktijk dat een concertpromotor exclusiviteit probeert af te dwingen. Live Nation is een verticaal geïntegreerd bedrijf en dat speelt het uit. Financieel is het interessanter om artiesten uit de eigen portefeuille te laten spelen omdat de boekingscommissies dan aan een zusterbedrijf worden betaald. Af en toe zijn er klachten van andere promotoren, maar het is moeilijk uit te maken in hoeverre die zijn ingegeven door frustratie.”

“Voorlopig lijkt Live Nation zijn sterke marktpositie niet zwaar te misbruiken. Bovendien is het festivalaanbod de jongste jaren erg uitgebreid en divers gebleven. In het brede segment heeft Live Nation een groot overwicht, maar dat gaat niet ten koste van nichefestivals waar bijvoorbeeld reggae of wereldmuziek wordt gedraaid.”

STIJN FOCKEDEY

Live Nation is een verticaal geïntegreerd bedrijf en dat speelt het uit.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content