Rock Werchter backstage

Sjoukje Smedts  medewerker van Trends

80.000 muziekliefhebbers brengen volgend weekend alweer door op de festivalweide van Rock Werchter. Een rist bedrijven slaat er vier dagen lang de tenten op. Vergeet ook de podiumbouwers niet.

Rock Werchters omzet zakte van 20.738 euro in 2003 naar 18.400 euro in 2005. Het bedrijfsresultaat daalde mee van 6837 euro in 2003 naar 4965 euro in 2005. Schommelende resultaten die volgens Live Nation Festivals nv – een dochterbedrijf van Live Nation, dat muziekevenementen organiseert – eigen zijn aan de sector. Vooral de ticketverkoop die samenhangt met de line-up, is bepalend voor de jaarcijfers. Minder headliners betekent minder omzet en daar lijdt vooral Werchter Classic onder, dat tegen stadion- en sportpaleisconcerten moet opboksen. Maar ook de stijgende vraagprijs van de artiesten beïnvloedt de balans.

Met de in festivals gespecialiseerde toeleveringsbedrijven gaat het, algemeen genomen, wel goed. Rock Werchter en de professionaliserende Belgische festivalscène, die van hun diensten gebruikmaken, hebben hen doen ontstaan of doen groeien. Het is dus niet toevallig dat The Power Shop, Stageco en binnenkort ook EML op hetzelfde bedrijventerrein in Tildonk, vlak bij Werchter, te vinden zijn.

Na een inzinking in 2002, toen verschillende Amerikaanse bands hun tournee afgelastten na de aanslagen van 9/11, is de vrij jonge festivalsector opnieuw alive and kicking. Maar Hedwig De Meyer, gedelegeerd bestuurder van Stageco, vreest een nieuwe dip. “De business draait meestal twee jaar goed en daarna een jaar slecht. Het gaat nu al verscheidene jaren goed.” De cd-markt die stilaan ineenstuikt, zit daar mogelijk voor iets tussen. Optreden wordt belangrijker voor bands, maar dé grote groepen worden oud. Zelfs huppeldepup Jagger zal binnenkort toch eens echt zijn laatste megatour van zang voorzien. Hij en zijn collega’s worden niet vervangen door nieuwe bigger bangbands, maar vele kleine groepen. De zwakke dollar maakt het daarenboven voor Amerikanen minder aantrekkelijk om met Europese bedrijven te werken.

De Belgische firma’s zorgen daarom voor risicospreiding. Werknemers zijn vaak freelancers, interims of zelfstandigen in onderaanneming die de bedrijven het festivalseizoen door helpen. Om een grote omzetdaling in de wintermaanden te voorkomen, maken podiumbouwers, lichtleveranciers en anderen zich onmisbaar voor sportmanifestaties, televisieopnames en grote bedrijfsevenementen. Toch leggen de bedrijven die de entertainmentsector draaiende houden geen appeltje voor de dorst opzij. Constant investeren in het nieuwste materiaal is nodig om bij de wereldtop te blijven behoren. “Als je op wereldvlak wilt meedraaien, moet je investeren als er nieuw speelgoed is,” weet Jan Van Malder van EML.

Ja, de wereldtop. Belgen blijken graag geziene rakkers in het entertainmentcircuit. Ze schijnen harde werkers en goede technici, stellen zich flexibel op en beheersen verschillende talen. Jan De Meyer van The Powershop: “De Belgische loonkosten zijn hoger, maar dat compenseren de Belgen door efficiënter te werken.” Interesse van buitenlandse bedrijven blijft daarom niet uit. Een consolidatiegolf spoelt over het festivalwezen. Grote buitenlandse spelers staan te springen om over te nemen, kleinere spelers bieden zich graag aan om plaatselijke kantoren in onderaanneming te openen.

Iets om over na te denken na het festivalseizoen, dat met Rock Werchter echt wordt afgetrapt. Het festival maakt of kraakt dan niet langer de winst van de meewerkende bedrijven, ze zijn er graag bij. Uit melancholie, maar vooral om hun public relations te verzorgen. Want het festival dat wereldwijd wordt gevolgd, kan hun veel nieuwe klanten opleveren.

Sjoukje Smedts

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content