Robert van der Eijk (49): ‘We staan er opnieuw’

Weinigen hebben zo veel er-varing met het aansturen van financiële dienstverlening als Robert van der Eijk, een Nederlander die al heel zijn leven in België woont en vloeiend vijf talen spreekt. Hij werkte voor FICS Group, AIG Europe, Unisys en PwC. Voor die laatste beheerde hij de afwikkeling van Kauphting Bank België, nadat de bank in 2008 over de kop was gegaan. “We hebben die onverkwikkelijke zaak netjes kunnen afhandelen. Alle klanten hebben hun geld teruggekregen en ook voor de werknemers vonden we een oplossing”, zegt Van der Eijk. Precies een jaar geleden verliet hij PwC om CEO te worden van Capgemini Consulting.

U werkte, in twee fasen, meer dan tien jaar voor PwC. Waarom hebt u het bedrijf verlaten?

ROBERT VAN DER EIJK. “Eigenlijk stonden mijn koffers klaar om voor PwC naar de VS te vertrekken. En toen kreeg ik een telefoontje met de vraag of ik zin had om Capgemini Consulting weer op de rails te zetten. De afdeling had de voorbije jaren te kampen met een gebrek aan leiderschap: er was onduidelijkheid over de strategische richting, en daar leden de activiteiten onder.”

Met welke ambitie bent u eraan begonnen?

VAN DER EIJK. “Het doel was Capgemini Consulting opnieuw in de markt te zetten en bekendheid te genereren in bepaalde marktsegmenten. Intussen merken we dat dit lukt: de activiteiten groeien, in totaal met meer dan 10 procent, en vooral in sectoren als de financiële dienstverlening, luchtvaart, retail, energie. Onze naambekendheid is gestegen. We trekken ook nieuwe consultants aan. We kunnen weer concurreren met de groten in onze sector. Capgemini Consulting staat er opnieuw.”

Capgemini is is vooral bekend als IT- en technologiespeler. Is het een voordeel om als consultant tot zo’n huis te behoren?

VAN DER EIJK. “Klanten noemen ons ‘een goed bewaard geheim’. Dat Capgemini ook een consultingtak heeft, weten veel mensen niet. Maar de combinatie van de twee onder één dak is zeker een voordeel. We kunnen een breder aanbod van diensten aanbieden en een strategische of digitale transformatie van begin tot einde begeleiden.”

Hoe evolueert de markt voor consultancyfirma’s?

VAN DER EIJK. “De markt blijft uit-dagend. De klant heeft meer tijd nodig om een beslissing te nemen. Iedereen probeert zijn uitgaven te beperken. We zitten al lang niet meer in het tijdperk van grote miljoenentransformatieprogramma’s. Alles wordt in schijven verkocht, zodat de klant sneller resultaten ziet.”

Wat staat er de komende jaren nog op de plank?

VAN DER EIJK. “We willen blijven groeien en een van de referentiespelers worden in het Belgisch-Luxemburgse landschap. Daar hebben we nog twee tot drie jaar voor nodig. De groei moet zich stapsgewijs bestendigen. Daarvoor focussen we op de zaken waarin we goed zijn.”

De financiële sector is zowat uw hobbyclub. Hoe kijkt u tegen de problematiek van de banken aan?

VAN DER EIJK. “Sinds 2008 werkt de financiële sector in een andere omgeving, met lage groeivooruitzichten en een kleiner rendement. In zo’n omgeving komt het erop aan strategische keuzes te maken. We zitten in een periode zoals de renaissance. Er is een hele transformatie bezig, financiële instellingen moeten zichzelf heruitvinden en hun activiteiten herdenken. Banken denken na hoe ze hun klanten willen bedienen en wat ze in de toekomst nog willen doen. Als consultant is het belangrijk om dat proces goed te begeleiden.”

P.C.

“De financiële sector zit in een periode zoals de renaissance”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content