Het deeleconomieplatform Listminut - waar je onder meer een klusser, taalleerkracht, elektricien of babysitter vindt - bestaat al acht jaar, maar verandert van naam. Het heet nu Ring Twice.
...

Het deeleconomieplatform Listminut - waar je onder meer een klusser, taalleerkracht, elektricien of babysitter vindt - bestaat al acht jaar, maar verandert van naam. Het heet nu Ring Twice. Vanwaar de nieuwe naam? "We willen niet dat ons platform gezien wordt als een oplossing om vakmensen te vinden om snel van een reeks taken af te raken. Het idee is dat je niet naar onze site komt voor one shot, maar om vakmensen te vinden die regelmatig taken bij je doen", zegt Jonathan Schockaert, de CEO en medeoprichter van Ring Twice. Het bedrijf selecteert zorgvuldig wie zijn diensten mag aanbieden via het klusjesplatform. "Als de klanten geen goede ervaring hebben, zullen ze geen beroep meer doen op onze dienstverleners." Wat is het zakenmodel? Ring Twice werkt met een abonnementsformule. De abonnees betalen elke maand tussen 7,5 en 15 euro - er zijn ook tarieven per kwartaal of per jaar - om een beroep te mogen doen op alle vakmensen van alle categorieën. Klanten betalen daarnaast ook voor de klussen zelf. Ring Twice roomt 3 à 5 procent af van die prestaties als compensatie voor de administratie, de verzekering en de transactiekosten. Wat zijn de kerncijfers? Ring Twice heeft 27 mensen in dienst en haalde in 2020 een omzet van 1,3 miljoen euro. 90 procent daarvan komt binnen via de abonnees. Er zijn 36.000 mensen geregistreerd op de site, onder wie 6000 dienstleveranciers - van een particulier die wat bijklust tot een vakman. Er zijn ongeveer 12.000 abonnees en er worden via het platform elke maand zo'n 5000 opdrachten uitgevoerd. Hoe zit het met de financiering? Ring Twice haalde zaaigeld op, 200.000 euro in 2014 en 800.000 in 2018. In 2016 kreeg het een converteerbare lening van 300.000. Geen grote rondes dus, het bedrijf koos ervoor om zo veel mogelijk op eigen kracht te groeien.