Rijplezier in luxewagens

Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

De ‘Freude am Fahren’ neemt toe in België. Het brengt BMW in het koppeloton van grootste omzetmakers in de provincie Antwerpen.

Een omzet van ruim 1,4 miljard euro en 268 werknemers in het boekjaar 2012. De nv BMW Belgium Luxembourg kan misschien niet tippen aan de grote omzetmakers uit de haven van Antwerpen, maar de Bornemse onderneming is een stevige speler in eigen land.

In haar jaarverslag bij de Nationale Bank verwijst de onderneming uitdrukkelijk naar de ‘verscherpte competitie’ met die twee andere Duitsers, Audi en Mercedes Benz. Toch is BMW heel duidelijk marktleider in het segment van de luxewagens: het bedrijf had in 2012 een algemeen marktaandeel in België van 6,9 procent. In de zone België en Luxemburg veroverde de onderneming 29 procent van het premiumsegment.

Dalende winsten

In 2013 steeg dat marktaandeel nog. BMW verkocht in België 31.601 wagens, of 3,8 procent meer dan in 2012. De BMW 3 Reeks werd zelfs de derde meest verkochte wagen in ons land. In 2014 wordt bijkomende dynamiek verwacht via nieuwe modellen van Mini, dat in 2012 zware klappen kreeg door wijzigingen in de fiscale kortingen. Toch waarschuwt gedelegeerd bestuurder Peter Kronschnabl voor overdreven kortingen, nu de fabrieken van de Duitse producent op volle capaciteit draaien.

Ondanks de toenemende ‘Freude am Fahren’ houden de Belgische consumenten de vinger op de knip. Dat vraagt bij BMW toenemende verkoopinspanningen en dalende winsten. Terwijl de omzet in 2012 nog lichtjes klom, maakte het bedrijfsresultaat een duik met bijna 40 procent, naar 21,5 miljoen euro. “De komende maanden kondigen zich zeer moeilijk aan met verscherpte prijzen bij Mercedes en Audi”, waarschuwde het jaarverslag van 2012 van de nv BMW Belgium Luxembourg. “Die verscherpte competitie veroorzaakt meer marktondersteunende maatregelen, die onze lokale winst zeer negatief zullen beïnvloeden in 2013.”

Wat geenszins betekent dat de Beiers België laten vallen. Integendeel. België is de vierde grootste markt in Europa en het nummer acht in de wereld. Vorig jaar opende in Bornem een nieuw trainingscentrum, een investering van vijf miljoen euro. Dit jaar was er een gloednieuwe toonzaal aan de Waterloolaan in Brussel, een wereldwijd paradepaardje van nog eens bijna vijf miljoen euro. Er is ook een nieuwe vestiging aan de Leuvensesteenweg in Brussel, goed voor een investering van liefst 25 miljoen euro.

Peter Kronschnabl merkt hoe België een verdringingsmarkt is. “Maar ik ben heel tevreden over de Belgische werknemers, hun vakkennis is groot. De loyaliteit van het personeel is bijzonder hoog. Dat is belangrijk in een verdringingsmarkt zoals België. Je kan je enkel onderscheiden door goed opgeleide verkopers, optimale procedures en het voortdurend leveren van kwaliteit.”

WOLFGANG RIEPL

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content