Autojournalisten krijgen heel vaak de vraag welke auto's in hun garage zouden staan, mocht het prijskaartje geen punt zijn. Natuurlijk verwacht de gesprekspartner dan een plejade van Ferrari's en Aston Martins. Maar dan verrast uw dienaar steevast met zijn lijstje: "Wat? Een Ford Fiesta?"
...

Autojournalisten krijgen heel vaak de vraag welke auto's in hun garage zouden staan, mocht het prijskaartje geen punt zijn. Natuurlijk verwacht de gesprekspartner dan een plejade van Ferrari's en Aston Martins. Maar dan verrast uw dienaar steevast met zijn lijstje: "Wat? Een Ford Fiesta?" Inderdaad. De Fiesta ST. De sportieve versie van de populaire stadsauto is een heerlijk scheurijzertje. Omdat hij autorijden opnieuw verheft tot zuiver sturen, zonder al te veel elektronica en andere hulpmiddelen. Omdat de viercilinder zeer gretig uit de hoek komt, maar ook weer niet zo krachtig is dat het tricky wordt. Omdat de sportieve sfeer aan boord speels is, maar niet potsierlijk. Maar vooral omdat de Fiesta ST een ongeëvenaarde verhouding van prijs en rijgenoegen levert. Ford bevestigt met die versie meer dan ooit dat het een uitstekende chassisbouwer is. De Fiesta ST is de leukst rijdende auto in de klasse van de stadswagens. We reden dan ook met hoge verwachtingen weg bij Ford Belgium. De ST200, waarvan de oplage beperkt is, steekt in vergelijking met de gewone ST een tandje bij. Niet alleen in prijs (zo'n 5000 euro meer dan de ST), maar ook onder de kap: de viercilinder met turbo van 1,6 liter is hier goed voor 200 paarden in plaats van 186. Dat verschil voelden we vooral in een hogere versnelling. Ford sleutelde ook aan het onderstel om het allemaal nog wat sportiever te maken, maar dat gaat niet ten koste van het comfort, dat in deze versie al kleiner is dan een gewone Fiesta. De ophanging voelt bij gewoontjes rijden zelfs wat milder aan dan in andere sprintbommetjes als de 208 GTi van Peugeot of de Ibiza Cupra van Seat. Om dat te testen, stopten we de auto in handen van een dame die er boodschappen mee ging doen, en wegens gebrek aan auto-interesse niet meteen besefte waarmee ze op weg was. Het verdict luidde: "Tof autootje. Rijdt goed, niet?" Lees tussen de regels: geen klachten over een te stugge ophanging. In maart laat Ford op het autosalon van Genève de nieuwe Fiesta zien. Maar dan zal het nog minstens een dik jaar duren vooraleer er eventueel een nieuwe ST-versie komt. JO BOSSUYT