Rijke pijplijn

Jean-Pierre Garnier, de CEO van GlaxoSmithKline, kondigde recentelijk aan dat de Britse groep klinisch onderzoek doet naar 140 kandidaat-medicijnen en vaccins. “De grootste pijplijn in de wereld,” aldus Garnier. Daarbij ook 25 vaccins van GSK Biologicals dat 22 tot 25 procent van de wereldmarkt voor vaccins vertegenwoordigt. Ter informatie: de voorbije halve eeuw heeft het bedrijf zo’n 30 vaccins ontwikkeld.

De paradepaardjes van GSK Biologicals zijn vaccins tegen baarmoederhalskanker, griep en malaria. Maar er is meer: GSK hoopt binnenkort de goedkeuring te krijgen voor de lancering van een behandeling van borstkanker. Volgens Garnier is GSK ook voor het eerst op een potentiële behandeling van Alzheimer gestoten. “En we zoeken ook naar een aidsproduct, waarover we een dezer dagen iets laten weten,” voegt Stéphenne eraan toe.

GSK ontwikkelt ook een vaccin tegen het rotavirus dat hevige diarree veroorzaakt bij jonge kinderen, een vaccin tegen ooronsteking en een vaccin tegen hersenvliesontsteking.

“Dat is de portfolio van producten die ver gevorderd zijn,” zegt Stéphenne. “Daarnaast is er nog een rist producten in ontwikkeling, onder andere tegen longontsteking bij bejaarden, tegen bloedkoorts, heel belangrijk voor mensen die naar Latijns-Amerika of Azië trekken. En we hebben ook een heel onderzoeksprogramma voor kanker. Daarbij gaat het om zogenaamde therapeutische vaccins, die de kans op overleven verhogen na chirurgische ingrepen, chemotherapie of bestralingen.”

Het vaccin tegen malaria zit intussen in klinische testfase 3. Dat vaccin is wel minder geschikt voor toeristen, die nog altijd beter af zijn met de traditionele pillen. “We weten dat dit malariavaccin de reiziger niet volledig beschermt, dus als je tijdelijk naar Afrika trekt als toerist kan je beter een medicijn nemen dan het vaccin dat je maar voor 60 à 70 procent beschermt,” legt Stéphenne uit. “Maar als je leeft in een risicogebied en je kan de mortaliteit met twee derde verminderen, is dat al heel wat.”

Volgens Joe Cohen, de co-ontdekker en patenthouder van het malariavaccin, wordt binnen GSK al gewerkt aan een tweede generatie van het product, meer gericht op toeristen.

“Dat geeft een goed gevulde portfolio met groeimogelijkheden tot 2013. Maar de uitdaging is natuurlijk wat er nadien komt. Dus moet je daarover vandaag al discussiëren, want het duurt 10 tot 12 jaar om een product op punt te stellen. Als je de groei wil bestendigen, moet je met nieuwe producten komen. Innovatie blijft het hart van het bedrijf.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content