Rijdende legende

Volkswagen heeft een traditie met wat we maar ‘busjes’ zullen noemen. Het verhaal begon al in vroeg in de jaren zestig, toen de Duitse constructeur het chassis van de Kever gebruikte om er het koetswerk van een bestelwagen op te zetten. De motor zat nog achterin, zoals in de Kever. Vandaag is het VW-busje een rijdende legende en zijn er verschillende versies: als bestelwagen, als camper of voor het vervoer van personen.

Technisch gezien gaat het niet meer om dezelfde auto. De nieuwe Multivan, die bedoeld is voor het transport van personen, lijkt uiterlijk wel op de bestelwagen die ondertussen aan de zevende generatie toe is, maar heeft er voor de rest niets gemeen mee. Hij is gebouwd op wat ze bij Volkswagen het MQB-onderstel noemen: het platform waarop heel wat modellen van de groep staan, zoals de populaire Golf. Het verbaast dan ook niet dat het hier kiezen is uit de vertrouwde motoren: een 1.5 TSI, een 2.0 TSI en een stekkerhybride op basis van de benzinemotor van 1,4 liter.

We trokken op pad met de instapversie, in principe de lichtste versie met de kleinste motor. Toch voelden we meteen dat we met een zware auto onderweg waren: de bijna 2 ton – zonder benzine of passagiers aan boord – laten zich duidelijk voelen. Het drukt de pret toch wel wat, temeer omdat we dat gevoel niet hadden toen we een kleine twee jaar geleden de heel aangenaam rijdende campingcarversie testten, de California. Die staat weliswaar op een ander platform en laat zich door een turbodiesel aandrijven.

De rijhouding is wel goed, hoewel het stuur naar onze smaak net iets té recht staat. Voor de passagiers is het heel comfortabel reizen, temeer omdat de akoestische isolatie heel geslaagd is. De stoelen zitten goed, hoewel ze voor de passagiers op de tweede en de derde rij wel wat smal zijn, maar ze bieden een grote flexibiliteit. Een zitconfiguratie met vijf, zes of zelfs zeven stoelen: het is allemaal mogelijk. De stoelen zijn op rails gemonteerd en kunnen zowel in de rij- als in de tegenrijrichting worden opgesteld. Centraal kun je kiezen voor een opbergconsole waarin zelfs klaptafels zijn ondergebracht. Dat is bijzonder handig.

Volkswagen Multivan T7 1.5 TSI

Motor:

4-cilinder turbobenzine, 1.498 cc, 136 pk, 220 Nm

Prestaties:

Topsnelheid: 182 km/u

0-100 km/u in 13,5 sec.

Normverbruik: 6,7 liter/100 km

Testverbruik: 8,8 liter/100 km

CO2-uitstoot: niet bekend

Instapprijs: 43.000 euro

+

Flexibel interieur

Zwaar rijgevoel

2 x Multivan T7

1. De zevende generatie van de Multivan komt voor het eerst met een oplaadbare versie van het PHEV-type, een zogenoemde stekkerhybride. Volkswagen belooft een elektrisch bereik van 50 kilometer, dankzij een elektromotor die zich laat voeden door een batterij van 10,5 kilowattuur. Om die volledig op te laden, moet je rekenen op een dikke drie uur. We maakten ook een korte rit met die versie en ontdekten een fijn rijdend busje. Maar zodra het elektrische gedeelte is uitgezongen, merk je dat de benzinemotor (in dit geval de vertrouwde 1,4 liter van het merk) het moeilijk krijgt om de klus grotendeels alleen te klaren. Speel je zo veel mogelijk het hybride karakter van deze versie uit, dan is het mogelijk het verbruik onder de 7 liter te houden, wat niet slecht is voor een auto van meer dan 2 ton. De elektro- en benzinemotor leveren een gecombineerd vermogen van 218 paarden. Het prijskaartje van de hybride is wel een flink pak zwaarder: om en bij 65.000 euro.

2. In de loop van volgend jaar komt ook nog een versie met de 2 liter-turbodiesel van het merk, die goed is voor 150 paarden. We hebben er vertrouwen in dat dit de best rijdende versie van de Multivan T7 wordt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content