Volkswagen heeft een traditie met wat we maar 'busjes' zullen noemen. Het verhaal begon al in vroeg in de jaren zestig, toen de Duitse constructeur het chassis van de Kever gebruikte om er het koetswerk van een bestelwagen op te zetten. De motor zat nog achterin, zoals in de Kever. Vandaag is het VW-busje een rijdende legende en zijn er verschillende versies: als bestelwagen, als camper of voor het vervoer van personen.
...

Volkswagen heeft een traditie met wat we maar 'busjes' zullen noemen. Het verhaal begon al in vroeg in de jaren zestig, toen de Duitse constructeur het chassis van de Kever gebruikte om er het koetswerk van een bestelwagen op te zetten. De motor zat nog achterin, zoals in de Kever. Vandaag is het VW-busje een rijdende legende en zijn er verschillende versies: als bestelwagen, als camper of voor het vervoer van personen. Technisch gezien gaat het niet meer om dezelfde auto. De nieuwe Multivan, die bedoeld is voor het transport van personen, lijkt uiterlijk wel op de bestelwagen die ondertussen aan de zevende generatie toe is, maar heeft er voor de rest niets gemeen mee. Hij is gebouwd op wat ze bij Volkswagen het MQB-onderstel noemen: het platform waarop heel wat modellen van de groep staan, zoals de populaire Golf. Het verbaast dan ook niet dat het hier kiezen is uit de vertrouwde motoren: een 1.5 TSI, een 2.0 TSI en een stekkerhybride op basis van de benzinemotor van 1,4 liter. We trokken op pad met de instapversie, in principe de lichtste versie met de kleinste motor. Toch voelden we meteen dat we met een zware auto onderweg waren: de bijna 2 ton - zonder benzine of passagiers aan boord - laten zich duidelijk voelen. Het drukt de pret toch wel wat, temeer omdat we dat gevoel niet hadden toen we een kleine twee jaar geleden de heel aangenaam rijdende campingcarversie testten, de California. Die staat weliswaar op een ander platform en laat zich door een turbodiesel aandrijven. De rijhouding is wel goed, hoewel het stuur naar onze smaak net iets té recht staat. Voor de passagiers is het heel comfortabel reizen, temeer omdat de akoestische isolatie heel geslaagd is. De stoelen zitten goed, hoewel ze voor de passagiers op de tweede en de derde rij wel wat smal zijn, maar ze bieden een grote flexibiliteit. Een zitconfiguratie met vijf, zes of zelfs zeven stoelen: het is allemaal mogelijk. De stoelen zijn op rails gemonteerd en kunnen zowel in de rij- als in de tegenrijrichting worden opgesteld. Centraal kun je kiezen voor een opbergconsole waarin zelfs klaptafels zijn ondergebracht. Dat is bijzonder handig.