BMW lanceerde zijn eerste X6 in 2008. Het is een hippere versie van de X5 die meer in de lijn van een coupé ligt. Weg met de hoekige vorm, welkom de aflopende daklijn achteraan. Voor de constructeur uit Beieren was het een stap in het ongewisse, want grote, sportief gelijnde SUV's waren er toen nog niet. Die gok blijkt een schot in de roos: van de eerste twee generaties van de X6 verkocht BMW wereldwijd meer dan 440.000 exemplaren.
...

BMW lanceerde zijn eerste X6 in 2008. Het is een hippere versie van de X5 die meer in de lijn van een coupé ligt. Weg met de hoekige vorm, welkom de aflopende daklijn achteraan. Voor de constructeur uit Beieren was het een stap in het ongewisse, want grote, sportief gelijnde SUV's waren er toen nog niet. Die gok blijkt een schot in de roos: van de eerste twee generaties van de X6 verkocht BMW wereldwijd meer dan 440.000 exemplaren. We zijn toe aan de derde generatie van de X6. Het eerste wat bij de kennismaking opvalt, is het hemelse comfort. Daarvoor zorgt de schokdemping die zich constant aanpast aan de staat van het wegdek. Het resultaat is een grote SUV die in alle omstandigheden aanvoelt als een rijdend salon. Als je wat sportiever spoort, kleeft de derde generatie van de X6 toch wel beter tegen het wegdek dan zijn voorgangers. Dat deze X6 niet minder dan 6 centimeter lager is, helpt natuurlijk. Het zwaartepunt van de auto ligt nu iets lager. In het vooronder was het een aangenaam weerzien met een oude bekende: de turbodiesel van 3 liter, een zescilinder. Het vermogen is voor de lancering van de nieuwe X wel met een snipje gegroeid: 265 in plaats van 258 pk. Belangrijker is dat ook het maximale koppel groeit: dat bedraagt nu maar liefst 620 Newtonmeter, die al vanaf tweeduizend toeren onder de rechtervoet worden geschoven. De trekkracht van de X6 30d is dan ook riant en zorgt voor een soepel rijgedrag, dat bijdraagt aan het hoge comfortgevoel. Neem daarbij een verbluffend goede geluiddemping, en met gesloten ogen zou je vergeten dat je in een auto toeft. Zo rustgevend en comfortabel is het achterin zitten. De afwerking is op niveau voor een auto uit deze klasse, met uitzondering van de belachelijke versnellingspook, die doorzichtig is, alsof BMW een stuk kristal wil nabootsen. We hebben die ook al gezien in andere modellen van het merk. Over de beschikbare opties kunnen we kort zijn: zelfs een extra bladzijde zou niet volstaan om ze allemaal toe te lichten. Het indrukwekkendste hulpsysteem is ongetwijfeld de automatische achteruitrijfunctie: de X6 onthoudt de laatste 50 meter die je hebt gereden en kan die afstand op de millimeter precies opnieuw achteruit afleggen. Zonder dat je het stuur aanraakt.