In de jaren negentig, de prehistorie van het internet, moesten webmasters webpagina's nog handmatig programmeren. Nu is dat proces grotendeels geautomatiseerd dankzij systemen voor webcontentmanagement (CMS), zeg maar drukpersen voor websites. Bijna alle grote sites op het internet hebben zo'n systeem onder de motorkap. Complexe sites die veel subsecties en verschillende talen hanteren, hebben geavanceerde systemen nodig. Amplexor is gespecialiseerd in die complexe projecten. Het werkte onder meer al voor Christelijke Mutualiteiten, Daikin Europe, de Europese Commissie, Rabobank en de NMBS.
...

In de jaren negentig, de prehistorie van het internet, moesten webmasters webpagina's nog handmatig programmeren. Nu is dat proces grotendeels geautomatiseerd dankzij systemen voor webcontentmanagement (CMS), zeg maar drukpersen voor websites. Bijna alle grote sites op het internet hebben zo'n systeem onder de motorkap. Complexe sites die veel subsecties en verschillende talen hanteren, hebben geavanceerde systemen nodig. Amplexor is gespecialiseerd in die complexe projecten. Het werkte onder meer al voor Christelijke Mutualiteiten, Daikin Europe, de Europese Commissie, Rabobank en de NMBS. "Mijn medewerkers tikken me op de vingers als ik het woord complex gebruik", vertelt Pieters, die een team van ongeveer 90 medewerkers leidt. "Dat horen ze niet graag, het moet eenvoudig blijven voor de klant. Maar het is uitdagend. De sitestructuur is vaak al ingewikkeld. Bovendien is er meestal een koppeling nodig met een verkoopbeheersysteem of andere zaken in de backoffice. Webshops doet Amplexor niet. We willen steeds een volledige invulling kunnen geven, voor e-commerce betekent dat ook expertise over de toeleveringsketen en de logistiek. Op dit moment hebben we dat onvoldoende in de vingers." Naast de systemen voor websites, implementeert Amplexor ook software voor documentbeheer en voor intranetten. Al die expertise wil euroscript uitbouwen. Vandaar zijn interesse in Amplexor. "Euroscript is een typisch voorbeeld van een bedrijf dat steeds hoger in de waardeketen opklimt", gaat Pieters voort. "Dat is in 1987 begonnen met vertaaldiensten voor Europese instellingen. Daar vloeiden andere activiteiten uit voort, zoals copywriting, het opmaken en drukken van publicaties. Die processen zijn meer en meer geïnformatiseerd. Euroscript zette daarom ook een afdeling op die zich bezighoudt met integratie van en advies over CMS. Die laatste divisie groeit er het snelst. Daar komt Amplexor terecht." Niet alle aandelen van Amplexor komen in handen van euroscript. Het management heeft nog een minderheidsparticipatie (zie De invloed van de bankencrisis). De overnameprijs geeft euroscript niet vrij. Amplexor heeft een omzet van 11 miljoen euro, euroscript was in 2013 goed voor ongeveer 100 miljoen. Voor de overname had het in België een bescheiden aanwezigheid. Amplexor heeft dan weer bijna geen klanten in het buitenland. Meer dan 10 miljoen euro van de omzet komt uit België. "Amplexor wil internationaliseren en euroscript geeft ons die mogelijkheid. We hadden een hemelse schrik een onbeduidend radertje in een grotere organisatie te worden. Maar dat is nu absoluut niet het geval." De integratie in euroscript staat de komende maanden hoog op de agenda van Pieters. Helemaal bovenaan staat de zoektocht naar talent. In oktober 2013 getuigde hr-directeur en mede-oprichter Geert Mortier nog in Trends dat Amplexor geen Belgische IT'ers meer vond en daarom Roemenen probeerde te rekruteren om in Leuven te komen werken. Maar de simulatie van het nettoloon deed hen telkens afhaken. Daarom veranderde Amplexor het geweer van schouder en opende het een kantoor in Roemenië. Het heeft er nu een team van zeven ontwikkelaars. "We bouwen die activiteiten nog uit", vertelt Pieters. "De schaarste is hier gewoonweg te groot. In Roemenië is het kantoor gevestigd in Cluj. Die stad telt 300.000 inwoners, maar er studeren meer IT'ers af dan in heel België. " Amplexor profiteert sterk van de groeiende vraag naar meer geavanceerde CMS-systemen. Dat is een groeisegment, bevestigt Danielle Jacobs van ICT-gebruikersvereniging Beltug. "De meeste bedrijven willen hun website volledig integreren met hun backoffice, meestal om e-commerce op te starten. Door het grotere belang van een website liggen de veiligheidseisen ook hoger. Een andere grote trend is de keuze voor vrije software (vrij te gebruiken en vrij aan te passen, nvdr.) of op zijn minst een populair pakket zodat men niet vastzit aan één leverancier." Bij zijn oprichting in 2001 was Amplexor van plan een eigen geavanceerd systeem voor webcontentmanagement te ontwikkelen. Op korte termijn bleek dat niet haalbaar, onder meer door de dotcomcrisis. Amplexor veranderde in een dienstenbedrijf dat systemen van andere fabrikanten implementeert. De focus ligt op een beperkt aantal systemen, waaronder Adobe Experience Manager, SDL Tridion en Drupal. "Er zijn nu 5000 verschillende systemen voor websites, en dan laat ik de systemen voor documentbeheer en voor intranetten nog buiten beschouwing. Het heeft geen zin om nummer 5001 te bouwen. Wij bieden er drie aan in dit segment, telkens in een andere computertaal. Daarmee is het aanbod breed genoeg", licht Pieters toe. Traditioneel staat Amplexor sterk in de financiële sector en bij de overheid. Die hebben het erg lastig, maar dat deert het IT-bedrijf niet. We zijn nooit zo snel gegroeid als in 2009 en in 2010", verklaart Pieters. "Van de crisis hebben we geen last gehad. Dexia was wel een klant, en we werkten ook voor de Franse tak. Het uiteenvallen van de bank heeft ons wat omzet gekost, maar dat viel eigenlijk mee. Door de crisis neemt de macht van de aankoopdiensten in bedrijven wel aanzienlijk toe. Die eisen soms 15 procent korting. Dat kan ik onmogelijk geven. Meestal liggen onze marges veel lager. De tijd van reusachtige projecten is voorbij. Er worden geen meerjarenplannen meer uitgewerkt waarvoor het miljoenenbudget aan de kant wordt gezet. Nu werkt men stap voor stap, in kortere trajecten. Het verkoopproces is ook veranderd. Vroeger sprak Amplexor bijna uitsluitend met het IT-departement van de klant. Dat verandert nu ingrijpend. Afdelingen binnen een bedrijf beslissen nu op eigen houtje over de aankoop van IT-systemen en maken daar zelf budget voor vrij. Dat is niet altijd even gemakkelijk. Zij spreken een andere taal dan IT'ers." STIJN FOCKEDEY, FOTOGRAFIE PAT VERBRUGGEN"Amplexor wil internationaliseren en euroscript geeft ons die mogelijkheid" Eric Pieters