Coca-Cola Company, dat werd opgericht in 1886, is uitgegroeid tot een van de bekendste Amerikaanse bedrijven, met meer dan vijfhonderd merken. Het heeft zestien blockbusters -- producten met een jaarlijks verkoopcijfer van meer dan 1 miljard dollar, waaronder Coca-Cola, Fanta, Sprite, Minute Maid en Nestea. Maar dezer dagen haalt 's werelds nummer één in frisdranken vooral de pers met negatieve berichten. Het concern lijkt in crisis te verkeren en de koers van het aandeel zit dicht bij een jaardieptepunt. In 2013 bracht een beleg...

Coca-Cola Company, dat werd opgericht in 1886, is uitgegroeid tot een van de bekendste Amerikaanse bedrijven, met meer dan vijfhonderd merken. Het heeft zestien blockbusters -- producten met een jaarlijks verkoopcijfer van meer dan 1 miljard dollar, waaronder Coca-Cola, Fanta, Sprite, Minute Maid en Nestea. Maar dezer dagen haalt 's werelds nummer één in frisdranken vooral de pers met negatieve berichten. Het concern lijkt in crisis te verkeren en de koers van het aandeel zit dicht bij een jaardieptepunt. In 2013 bracht een belegging in Coca-Cola Company 24 procent minder op dan de S&P500-index. Over drie jaar bedraagt het verschil zelfs 27 procent. Dat is ongewoon, want in het verleden mochten de aandeelhouders steevast op een superieur rendement rekenen. Zelfs de belangrijkste aandeelhouder van het concern, Warren Buffett, roerde zich even en beschuldigde het management van zelfgenoegzaamheid. Coca-Cola Company ziet zijn omzet al vier kwartalen op rij dalen. De volumegroei bedroeg maar 2 procent in 2013, tegenover nog 4 procent in 2012. De dalende wisselkoersen in heel wat opkomende landen, waar 47 procent van de groepsomzet vandaan komt, heeft de groep natuurlijk parten gespeeld, maar de problemen op de ontwikkelde markten lijken hardnekkiger. De consumptie van ongezonde frisdranken met hun hoge suikergehalte ligt onder vuur in het Westen. Met lightproducten zoals Diet Coke, Coca-Cola Light en Coca-Cola Zero speelt de groep in op die trend, maar ook de verkoop van die producten stagneert. De consumenten worden bovendien prijsbewuster en kiezen meer voor huismerken en zelfgemaakte frisdranken. Coca-Cola Company is ook een wereldspeler in fruitsappen, water (met onder meer Chaudfontaine, Viva en BonAqua) en thee. Daarnaast nam het onlangs een belang in het koffiebedrijf Green Mountain. Door het succes van de marktleider Innocent Smoothies, die werd overgenomen in 2009, investeert het concern ook voort in alternatieve dranken en smaken. Tegen eind 2014 wil het een frisdrankenmachine op de markt hebben waarmee de consument zelf Coca-Cola of Fanta kan maken. Daarnaast komt er een programma om tegen 2016 voor 1 miljard dollar aan kosten te besparen, om de winstgevendheid weer op te krikken. Een volgehouden inkoopprogramma van eigen aandelen moet ervoor zorgen dat de winst per aandeel positief blijft evolueren. Met een vrije kasstroom van 8 miljard dollar per jaar moet Coca-Cola Company in staat zijn sterk te innoveren en bijkomende groei te kopen. Tegen 18 keer de verwachte winst voor 2014 noteert het aandeel 15 procent onder de gemiddelde waardering van de voorbije vijf jaar. Daarom vinden we het aandeel koopwaardig. DANNY REWEGHS