Juli 2005. Paul Bosqué maakt de overstap van Spector Photo Group (waar hij marketing executive was) naar VRT-televisie, waar hij marketingmanager wordt. Televisie en entertainment zijn hem niet helemaal onbekend. Vóór Bosqué bij Spector kwam, was hij algemeen en marketingdirecteur bij Columbia TriStar Home Entertainment (een onderdeel van Sony dat video's op de markt brengt) en Sony PlayStation Benelux. Bosqué zei vorig jaar in Trends: "De stap naar digitale televisie is niet groot. In alle gevallen is de basis: hoe gaan de mensen om met entertainment? Als marketingmanager van de VRT ben ik nu verantwoordelijk voor het mer...

Juli 2005. Paul Bosqué maakt de overstap van Spector Photo Group (waar hij marketing executive was) naar VRT-televisie, waar hij marketingmanager wordt. Televisie en entertainment zijn hem niet helemaal onbekend. Vóór Bosqué bij Spector kwam, was hij algemeen en marketingdirecteur bij Columbia TriStar Home Entertainment (een onderdeel van Sony dat video's op de markt brengt) en Sony PlayStation Benelux. Bosqué zei vorig jaar in Trends: "De stap naar digitale televisie is niet groot. In alle gevallen is de basis: hoe gaan de mensen om met entertainment? Als marketingmanager van de VRT ben ik nu verantwoordelijk voor het merkenbeleid van de tv-netten."Hoe is zijn ervaring na één jaar VRT-televisie? Een van de eerste dingen die hem opvielen, was de schaal van het publieke tv-bedrijf. "Het duurde even voor ik wist hoe het allemaal functioneerde. Ik kwam van bedrijven met een man of tachtig aan personeel, en hier zijn er 1700," aldus Bosqué. Een tweede bevinding was de professionaliteit bij de VRT op marketingvlak. "Ze doen veel research en niets wordt aan het toeval overgelaten. En ook: hier ontstaat alles vanuit het niets. Bij de andere bedrijven waar ik werkte, kreeg je een product en daar moest je de marketing voor doen. Hier wordt een product geboren, een format bedacht, een titel verzonnen."De VRT-marketing had een aandeel in de restyling van Canvas en Ketnet in het voorjaar. "Er is een nieuwe segmentatie van Ketnet: K-tje voor de jongsten, Ketnet voor de middengroep van vijf tot negen jaar en NT voor de 'ouderen' van tien tot veertien jaar. De marketeers zijn betrokken bij die segmentering en bij de promotie van dat merk," aldus Bosqué. Het was voor hem een aangename verrassing dat marketing bij de openbare omroep zo uitgebreid was. "Ik wilde werken aan de merken (de netten) en aan het digitale, maar het gaat toch veel breder dan dat. De VRT is een marketingbedrijf. Het stelt de kijker centraal. Vanuit die kijker moet je de juiste strategie naar voren brengen. We werken ook aan digitale televisie met Belgacom en Telenet. We hebben Net Gemist op de markt gezet en dat is een succes." Televisie wordt ook breder dan het klassieke tv-toestel. De programma's kunnen in de toekomst ook mobiel of via het web ontvangen worden. "Digitaal is de toekomst," stelt Bosqué. De VRT wil voluit gaan in die digitale ontwikkeling, maar is door de Vlaamse regering via de nieuwe beheersovereenkomst wat geremd. Bosqué: "Mijn visie is dat alles wel zijn doorgang zal vinden, alleen zal het minder snel gaan dan gedacht. Er zullen meer zenders zijn en de kijkers zullen anders omgaan met televisie. Het belang van de merken zal nog toenemen. De mensen krijgen meer keuze en dan moet je een goed merk hebben."Overigens denkt Bosqué niet dat televisie als massamedium, als medium dat op één moment een zeer grote groep tegelijkertijd bereikt met hetzelfde product verdwijnt onder druk van de toegenomen keuze. "De mensen zullen op hetzelfde ogenblik blijven kijken naar een programma om er toch de volgende dag op het werk samen over te kunnen spreken. Ze zullen het misschien op een ander manier bekijken: mobiel of via het web."AvP