De PersoneelsGids
...

De PersoneelsGidsIn Trends van 27 juni verscheen een artikel over de eerste vier maanden van Vacature (de jobbijlage van Roularta Media Group, De Persgroep, De Financieel Economische Tijd en Gazet van Antwerpen), onder de titel "Gezocht : respons". Die respons kwam er ook : van de Vlaamse Uitgevers Maatschappij (VUM), die met De PersoneelsGids marktleider is in het segment van de werkaanbiedingen. Kris Van Calster (business manager PersoneelsGids en rubriekadvertenties VUM) en Marianne Verwimp (research manager VUM) reageerden op het artikel. "Sinds de start van Vacature (in maart 1996) heeft de PersoneelsGids zijn marktaandeel nog vergroot met 3 procent-punten (periode maart-juni 1996). De evolutie van het aantal bladzijden personeelsadvertenties op zich is irrelevant, want sterk seizoengebonden. Het hoger marktaandeel (57 %) van de PersoneelsGids toont aan dat de PersoneelsGids meer dan ooit het vertrouwen geniet," aldus Van Calster en Verwimp.Vacature-directeur Dirk Velghe wees in het artikel op de toename van het aantal bladzijden bij Vacature en de afname bij de marktleider. De VUM gaat ook in op de vergelijking van bladzijden. Aangezien de bladspiegel van Vacature kleiner is dan die van De PersoneelsGids, moet er op basis van millimeters vergeleken worden. Dirk Velghe weet dat ook, en daar is volgens hem rekening mee gehouden bij de vergelijking. De kwaliteit van de respons is doorslaggevend, zeggen zowel Velghe als Van Calster en Verwimp. "De kans op het vinden van een goede kandidaat ligt 15 à 20 % hoger via de PersoneelsGids dan via Vacature. Dit verklaart ook de blijvende groei van de PersoneelsGids," aldus de VUM-marketeers. "De selectiebureaus hebben dat goed begrepen : sinds de start van Vacature verschenen er in dat medium 306 advertenties van selectiebureaus. In de PersoneelsGids was dat bijna het dubbele (592)."Van Calster en Verwimp beweren dat ook niet-werkzoekenden de PersoneelsGids ter hand nemen (Dirk Velghe zei in Trends dat de PersoneelsGids, met zijn positionering als "krant van de sollicitant", vooral de actieve werkzoekenden aantrekt). Van Calster en Verwimp : "Slechts een kwart van de PersoneelsGids-lezers is expliciet op zoek."Ten slotte plaatsen de VUM-marketeers vraagtekens bij het aantal lezers van Vacature. "De twee miljoen lezers die Vacature voor zichzelf vermeldt, zijn er volgens de CIM slechts 1.868.000 (kwestie van nauwkeurigheid). Dat zijn trouwens niet de lezers van Vacature, maar van de kranten en tijdschriften waarin Vacature verschijnt. Amper één op drie van deze lezers blijkt de jobadvertenties te raadplegen. Bij kaderleden en hogere bedienden tussen 25 en 44 jaar ligt dit raadpleegpercentage voor Vacature slechts op 28 %, voor de PersoneelsGids op 47 %."