Het segment van de prestigewagens blijft een fel bevochten markt. Vorig jaar alleen al werden er in West-Europa 1.888.561 van die zogenaamde S-wagens verkocht. Geen wonder dus dat Renault met zijn Vel Satis - de opvallendste blikvanger op het Autosalon van Genève - een graantje wil meepikken van dat succes.
...

Het segment van de prestigewagens blijft een fel bevochten markt. Vorig jaar alleen al werden er in West-Europa 1.888.561 van die zogenaamde S-wagens verkocht. Geen wonder dus dat Renault met zijn Vel Satis - de opvallendste blikvanger op het Autosalon van Genève - een graantje wil meepikken van dat succes. Tussen 2002 en 2008 wil de Franse autobouwer zo'n 300.000 exemplaren van deze luxewagen voor non-conformisten afzetten. Slaagt topman Louis Schweitzer in zijn opzet, dan zal hij de bewogen naoorlogse geschiedenis van Renault ingaan als een van de grondleggers van de vrij spectaculaire heropstanding van het merk. Het design van de Vel Satis breekt in elk geval met het verleden. Door het innoverende, non-conformistische koetswerkdesign, de luxueuze afwerking van het exclusieve, zeer ruime interieur (wielbasis: 2,84 mm) en de innoverende technologie mag de Vel Satis zonder meer een opvallende uitschieter in het segment worden genoemd. Bij de commercialisatie - in januari 2002 - zullen vier motoren beschikbaar zijn: de 2.0 turbo (benzine; 170 pk), 2.2-liter benzinemotor (145 pk), 3.5 V6 (benzine) en 3.0 V6 turbodiesel met common-railinjectie (180 pk). De V6-motoren worden gekoppeld aan een proactieve 5-trapsautomaat met impulsbediening die het rijplezier verhoogt en brandstof bespaart. Zowel bestuurder als passagiers worden in de Vel Satis verwend. Zo wordt de handrem automatisch uitgeschakeld/vergrendeld bij het starten/uitschakelen van de motor. Voor het eerst zijn de voorste zetels driedelig (zitkussen, onderste en bovenste gedeelte van de rugleuning) regelbaar, wat het zitcomfort alleen maar ten goede kan komen. Het in- en uitstappen wordt vooraan vergemakkelijkt door de hoge zitpositie (10 cm hoger dan in de Safrane en de meeste klassieke topberlines). Behalve het starten van de motor gebeurt ook het openen en sluiten van de portieren zonder sleutel ( keyless go). Voorts heeft de Vel Satis een door radar gestuurde cruise control, die de snelheid automatisch aanpast aan die van het voertuig voor u, en koplampen die automatisch ontsteken. Deze topberline heeft een regensensor, parkeerhulpsysteem, brandstofklep met geïntegreerde opening (geen vuldop meer), ESP, een controlesysteem voor de bandendruk en een remhulpsysteem. Andere comfortitems zijn twee frontale, vier zijdelingse en twee gordijnairbags, een beeldscherm (16x9 cm) met dvd-speler voor de achterste passagiers en een interactief Carminat-navigatiesysteem (groot scherm) dat bij verkeersopstoppingen een alternatieve route voorstelt. Patrick op de Beeck