In de dieselwereld zijn er momenteel twee scholen. In het Verre Oosten zijn dieselmotoren voor het middensegment de voorbije jaren groter geworden. Constructeurs als Toyota of Honda zweren bij een cilinderinhoud van 2,2 liter, volgens hen de beste technische configuratie voor dieselmotoren die hoog vermogen combineren met beperkte uitstoot. Nogal wat Europese constructeurs pakken het omgekeerd aan: ze voeren het rendement van kleinere motoren op. Volkswagen heeft nu een versie van zijn tweeliter met 170 pk, onder andere in de Passat. Het zijn cijfers die nieuwe mogelijkheden creëren: zo verschijnen kle...

In de dieselwereld zijn er momenteel twee scholen. In het Verre Oosten zijn dieselmotoren voor het middensegment de voorbije jaren groter geworden. Constructeurs als Toyota of Honda zweren bij een cilinderinhoud van 2,2 liter, volgens hen de beste technische configuratie voor dieselmotoren die hoog vermogen combineren met beperkte uitstoot. Nogal wat Europese constructeurs pakken het omgekeerd aan: ze voeren het rendement van kleinere motoren op. Volkswagen heeft nu een versie van zijn tweeliter met 170 pk, onder andere in de Passat. Het zijn cijfers die nieuwe mogelijkheden creëren: zo verschijnen kleinere diesels stilaan in grotere auto's. Zoals bij Renault, dat de lat nog hoger legt: de opgefriste en voortaan beter uitgeruste Espace, vandaag al in de toonzaal te zien, levert een maximaal vermogen van 175 pk en een zeer stevig koppel van 360 Nm vanaf 1750 toeren. Waarden die in alle omstandigheden garant staan voor soepel rijden, stevig accelereren en comfortabel kruisen op autowegen. Zo zijn niet eens tien seconden nodig om van nul naar honderd te sprinten, en dat met een tweeliter in een auto van minstens 1855 kilo. Ondertussen blijft de CO2-uitstoot beperkt tot 197 gram per kilometer. Scherp. Later dit jaar volgt een bravere en vooral fiscaalvriendelijkere versie met 150 pk en 340 Nm koppel. Inderdaad: precies het vermogen van de huidige Espace 2,2 dCi met manuele versnellingsbak, die dan uit het gamma zal verdwijnen. En wie de ratio helemaal laat spreken, kan zich zelfs afvragen waarom de drieliter V6 nog in het gamma hoeft. Die heeft, ocharme, vijf pk meer onder de kap. Temeer omdat je zelfs het gezoem van de zescilinder niet echt zal missen: Renault werkte voor zijn nieuwe tweeliter hard aan de geluiddemping en -ervaring. Met resultaat, je hoort de krachtige viercilinder nooit pingelen of brullen, maar altijd romig zingen. Of hoe 2,2 en zelfs drie liter wordt gereduceerd tot twee liter. Ondertussen blijft de Renault Espace op de Belgische markt heersen in het stagnerende segment van de grote monovolumes, met een marktaandeel van meer dan 26 procent. En wie daar dan voor zorgt? Neen, niet de gezinnetjes. Met een instapprijs van 30.300 euro voor de kleinste diesel (de 1,9 l van 115 pk) is de Espace voor veel particulieren te duur geworden. Vandaar dat kleinere monovolumes, zoals de Renault Scenic of Ford C-Max, succes oogsten. Bij Renault weten ze dat, maar tillen er ook niet zwaar aan: "De Espace is een alternatief voor de grote luxewagens", kregen we bij de lancering te horen. Terecht, want de Renault Espace is in ons land een fleetwagen geworden. Voor kaderleden of managers met een beetje autobudget en een beetje veel kinderen. renault espace 2.0 dci MOTOR: viercilinder turbodiesel, 1995 cc, common rail. VERMOGEN EN KOPPEL: 175 pk (127 kW) en 360 Nm bij 1750 toeren. PRESTATIES: 0 naar 100 km/u: 9,8 s; topsnelheid: 204 km/u. VERBRUIK (VOLGENS CONSTRUCTEUR): 7,4 liter voor 100 km. MILIEU (CO2-UITSTOOT): 97g/km. BASISPRIJS: 40.150 euro. Verbluffend nieuwe diesel. *** Ongewijzigde prijs voor dezelfde versie. *** Nog altijd goedkoop ogend plastic in interieur. - Jo Bossuyt