Spontane kandidaturen en personeelsadvertenties lijken hun beste tijd te hebben gehad. Zakelijke sociale netwerken trekken een breder publiek aan. LinkedIn heeft wereldwijd bijna 200 miljoen gebruikers en het rust niet op zijn lauweren. In december lanceerde de netwerksite een nieuw zoekinstrument: RecruitIn. De Franse netwerksite Viadeo overschreed vorig jaar de kaap van 45 miljoen gebruikers.
...

Spontane kandidaturen en personeelsadvertenties lijken hun beste tijd te hebben gehad. Zakelijke sociale netwerken trekken een breder publiek aan. LinkedIn heeft wereldwijd bijna 200 miljoen gebruikers en het rust niet op zijn lauweren. In december lanceerde de netwerksite een nieuw zoekinstrument: RecruitIn. De Franse netwerksite Viadeo overschreed vorig jaar de kaap van 45 miljoen gebruikers. RecruitIn is een must have voor de recruiter 2.0. Met de tool, ontwikkeld door het bedrijf Clever Biscuit, kunnen recruiters LinkedIn- of Viadeo-profielen opzoeken, ook als ze geen kei zijn in ingewikkelde computertaal. RecruitIn is gratis en heel gebruiksvriendelijk. Via Google ga je op zoek naar specifieke profielen op LinkedIn, Viadeo en Xing. Dat kan meer dan 100 resultaten opleveren, en vooral, de zoektocht beperkt zich niet tot één traditioneel netwerk. Geeft een rekruteerder bijvoorbeeld een diploma of een functie als zoekterm in, dan vindt hij gegarandeerd meerdere kandidaten die passen bij het profiel dat hij zoekt. "Dat is een zeer nuttige tool", zegt expert Pierre de Villers. "Je kan gericht zoeken binnen een beperkte groep mensen. Iemand die niet de juiste sleutelwoorden ingaf, duikt niet in je resultatenlijst op. In de nabije toekomst zullen alle cv's optimaal inspelen op zoekopdrachten. Dat is een van de sleutels tot succes. Om via het internet doeltreffend te kunnen rekruteren, heb je Google nodig." Wie op zoek is naar een baan of een kandidaat, googelt wat af. "Maar de computerkennis van recruiters wordt vaak overschat", zegt hr-trainer François Meuleman. Slechts 10 tot 15 procent gebruikt gespecialiseerde platformen. De meesten houden het bij Google. Om boven te drijven in die zee van informatie, is het zeer belangrijk dat een cv de juiste termen bevat. De recruiters nemen hun toevlucht tot sociale netwerken om tijd te winnen." Ook in applicaties voor mobiele toestellen zien hr-managers een doeltreffende manier om bijna in realtime een kandidaat te vinden en dus tijd te winnen. Het fenomeen kende vorig jaar een bescheiden start in ons land. Almaar meer mensen zijn via hun tablet of hun smartphone permanent online en kunnen bliksemsnel reageren. In België kan dat via de mobiele applicatie van Facebook. Werkzoekenden kunnen er terecht om hun cv in te voeren, werkgevers kunnen in de 'CVtheek' op zoek gaan naar de ideale kandidaat. De Franse site JobAroundMe volgt dezelfde filosofie. De applicatie toont het aanbod op basis van geolokalisatie. Zodra je aangeeft waar je je bevindt, krijg je het dichtstbijzijnde bedrijf te zien dat een vacature heeft. Hetzelfde geldt voor de personeelsmanager die iemand uit de buurt of iemand die de streek goed kent in dienst wil nemen. Een bijzonder handige applicatie voor de horeca, de distributiesector, vertegenwoordigers, enzovoort. Dankzij de opmars van de smartphone staan steeds meer functies open voor rekrutering via sociale netwerken of mobiele applicaties. "Aanvankelijk dachten we vooral aan IT'ers, communicatiedeskundigen of hogere kaderleden", zegt Meuleman. "Vandaag doen ook andere beroepsgroepen de stap naar het internet. Als een werkgever op YouTube een filmpje ziet van een lasser die zijn kunnen demonstreert, weet hij meteen welk vlees hij in de kuip heeft. Hij moet amper nog een sollicitatiegesprek voeren. En het wordt nog gemakkelijker als sociale netwerken, mailboxen en zoekrobots nauwer met elkaar verweven zijn, zoals Google nu doet met zijn netwerksite Google+. De recruiter vindt dan in een handomdraai alle informatie over een kandidaat. Dat wordt de nieuwe trend in rekrutering." Voorlopig moeten de recruiters nog verschillende bronnen raadplegen. "Persoonlijk screen ik de internetactiviteiten van een potentiële medewerker", legt Van Achter uit. Iemand die interessante artikels post, kan geen domoor zijn. Aan de andere kant merk ik dat studenten niet beseffen dat hun doen en laten op het internet niet zonder gevolgen blijft. Voor hen is Facebook geen professionele tool, maar als je hun naam googelt, kom je meteen op hun profielpagina terecht. Er is nog heel wat bewustmaking nodig inzake e-reputatie." VANESSA LHUILLIER"Als een werkgever op YouTube een filmpje ziet van een lasser die zijn kunnen demonstreert, weet hij meteen welk vlees hij in de kuip heeft" François Meulenman, hr-trainer