Beatrix Ruf nam onlangs ontslag als artistiek directeur van het Stedelijk Museum in Amsterdam, na aanhoudende onthullingen over de consultancy-opdrachten die ze zijdelings had aanvaard. Die diensten tastten haar integriteit aan. De tentoonstelling over de schenki...

Beatrix Ruf nam onlangs ontslag als artistiek directeur van het Stedelijk Museum in Amsterdam, na aanhoudende onthullingen over de consultancy-opdrachten die ze zijdelings had aanvaard. Die diensten tastten haar integriteit aan. De tentoonstelling over de schenking van de Hamburgse verzamelaar Thomas Borgmann kwam er nog op haar initiatief. De schenking van 217 werken uit de verzameling-Borgmann - met een eigenzinnige bloemlezing van kunst van de jaren 1990 en 2000 - is de op een na omvangrijkste in de geschiedenis van het museum. Ze neemt een hele verdieping van het museum in beslag. De werken komen uit een scharniermoment in de wereldgeschiedenis: de val van de Berlijnse Muur, de oorlog in Joegoslavië, de opkomst van het terrorisme na 9/11 en de wereldwijde digitale revolutie. De verzameling focust vooral op de Duitse kunstscene rond Keulen en Düsseldorf, maar zwermt internationaal uit richting New York en Londen. Dat Borgmann besliste zijn verzameling in Amsterdam achter te laten, komt omdat hij in de jaren zestig in het Stedelijk Museum zijn passie voor hedendaagse kunst opdeed. Van toen af kocht hij onder meer werk van Cosima von Bonin, Matt Mullican, Lucy McKenzie, Jutta Koether, Paulina Olowska en Wolfgang Tillmans.