REGUS BESTUDEERT NIEUWE LOCATIES EN FORMULES

Eind juli opent Regus een nieuw businesscenter aan de De Meeussquare in Brussel. Het wordt het achtste center van Regus in ons land. Wereldwijd heeft deze marktleider in de verhuur van flexibele kantoorruimte 950 vestigingen. Enkele jaren geleden zat het bedrijf nog in heel slechte papieren. In 1999 had het Britse Regus de stap naar de VS gemaakt. Het werd een succes. Tal van internetstart-ups kwamen voor hun huisvesting aankloppen bij het snel groeiende Regus. Maar in 2001 keerde het tij. Het ene dotcombedrijf na het andere sloot de deuren, waardoor ook Regus in de problemen kwam. Het bedrijf moest zelf een Chapter 11-procedure aanvragen. “We zijn de enige buitenlandse onderneming die succesvol uit een Chapter 11 is gekomen,” zegt Eduard Schaepman, algemeen directeur Regus Benelux. “Dat is in grote mate de verdienste van oprichter en eigenaar Mark Dixon. Hij heeft zijn meerderheidsaandeel in Regus UK verkocht aan het management en de vrijgekomen middelen gebruikt voor de sanering van Regus VS. Een jaar later was het bedrijf weer winstgevend en hebben we onze grootste concurrent, HQ, kunnen overnemen.” Inmiddels heeft Dixon ook de Engelse afdeling kunnen terugkopen.

Schaepman ziet nog groeipotentieel voor Regus in ons land. “In de VS is flexibele verhuur goed voor 15 % van de totale verhuurmarkt,” stelt hij. “In Engeland is dat 4,9 %. In Vlaanderen en Brussel amper 0,032 %.” Regus heeft nog uitbreidingsplannen in Antwerpen, waar het al twee businesscentra heeft, en plant een eerste vestiging in Gent. “We kijken naar steden met minimaal 100.000 inwoners, zoals Mechelen, Leuven, Aalst, Luik en Kortrijk. In Wallonië is het potentieel kleiner omdat er minder diensverlenende bedrijven zijn.”

Naast de opening van ‘traditionele’ businesscentra bestudeert Regus ook alternatieve locaties en nieuwe formules. Zo tekende de firma een samenwerkingsovereenkomst met Thalys, waardoor Regusklanten toegang krijgen tot de Thalys Lounge in Brussel-Zuid. “We hebben gelijkaardige overeenkomsten met enkele luchtvaartmaatschappijen,” zegt Schaepman.

In Amerika is Regus gestart met kleine centra, zo’n 200 à 300 vierkante meter, op druk bezochte locaties. Mensen kunnen er snel binnenstappen om even hun mails te beantwoorden, een verslagje uit te schrijven … Je kunt er ook iets eten en drinken. Schaepman: “De Meir in Antwerpen lijkt me een mogelijke locatie voor zo’n center. Maar ook in Knokke moet zoiets kunnen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content