REDDER IN NOOD ?
De Vennootschap der Mechelse Veilingen ( VMV), de Veiling der Kempen ( VK) en de Limburgse Tuinbouwveiling ( LTV) speelden het safe : als directeur van Veiling Marketing Service ( VMS) stelden ze Jos Somers (46j.) aan. VMS is een nieuwe vennootschap die onder de hoede van de drie genoemde veilingen agressievere verkoopactiviteiten moet ontwikkelen. Somers is de huidige commercieel directeur van de VMV in Sint-Katelijne-Waver en een oude getrouwe in het tuinbouwwereldje. “Op nauwelijks enkele meters van de VMV die toen nog CVG ( Centrale voor Glasgroenten) heette groeide ik op als kind,” vertelt Somers. “Mijn vader werkte in de veiling. De VMV is mijn eerste en enige werkgever geweest. Ik heb al het wel en wee van de VMV meegemaakt.”
In tijden waarin de Vlaamse tuinbouwers met miljoenenverliezen kampen, staat Somers voor een huzarenstukje. VMS moet het antwoord worden op de Spaanse en Marokkaanse concurrentie die de Belgische en buitenlandse grootwarenhuizen aantrekkelijke leveringscontracten op termijn tegen vastgelegde prijzen biedt. Dat betekent verlies aan afzet voor de Vlaamse tuinbouw, die vastzit aan dagelijks variërende hoeveelheden en prijzen bepaald door de veilingklok. VMS zal met dezelfde wapens strijden en ook termijnverkoop organiseren voor rekening van de drie veilingen. Opvallende afwezige in het initiatief is de Roeselaarse veiling REO. “Spijtig dat de collegialiteit ontbreekt in de commercialisatie,” prikt Somers even. En vervolgens diplomatischer : “REO is meer gericht op de eigen regio of hooguit Noord-Frankrijk. Wij moeten het hebben van de export, waar het probleem het grootst is.”
Somers, afgestudeerd als industrieel ingenieur land- en tuinbouw, begon in ’73 als kwaliteitscontroleur in de CVG. “Wij introduceerden blokvorming,” vertelt Somers. “In plaats van de aanvoer van iedere tuinbouwer afzonderlijk te veilen, groepeerden we de hele aanvoer in blokken van gelijke kwaliteit.” In ’80 werd hij adjunct-directeur van de CVG, 8 jaar later directeur. Toen in ’94 de CVG fuseerde met de aanpalende Mechelse Tuinbouwveiling en voortaan VMV heette, werd hij commercieel directeur.
Krijgt de VMS dus geen blitse manager weggekaapt uit een prestigieus bedrijf, dan kent Somers tenminste de problemen van de tuinbouw door en door. “Ik weet wat het is om op je knieën kropsla te oogsten,” zegt Somers. “Ik hielp mijn vader die debuteerde als tuinbouwer, en werkte voor en na de kantooruren mee met mijn schoonouders die een glasgroentebedrijf hadden. Ook in de CVG heb ik zowat alle echelons doorlopen.”
Komen de veilingen niet jaren te laat met een initiatief als de VMS, nu de Vlaamse tuinbouwers wegkwijnen onder financiële drama’s en buitenlandse concurrentie ? “Zeker niet”, aldus Somers. “De vernieuwde aanpak moet voor de VMV alleen al een omzetstijging van 20 % opleveren. We willen naar een omzet van 10 miljard.”
JOS SOMERS (VMS) Ik weet wat het is om op je knieën kropsla te oogsten.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier