Reclamegroep Duval Guillaume heeft naast de bekende Brusselse vestiging ook een bureau in Antwerpen, Duval Guillaume Antwerp. "Sinds het begin is het een onafhankelijk bureau met een eigen management. De basisfilosofie is wel dezelfde: work till it works, blijven doorgaan. Andere reclamegroepen hebben ook verschillende bureaus, maar die hebben andere namen," legt Karel Vinck uit.
...

Reclamegroep Duval Guillaume heeft naast de bekende Brusselse vestiging ook een bureau in Antwerpen, Duval Guillaume Antwerp. "Sinds het begin is het een onafhankelijk bureau met een eigen management. De basisfilosofie is wel dezelfde: work till it works, blijven doorgaan. Andere reclamegroepen hebben ook verschillende bureaus, maar die hebben andere namen," legt Karel Vinck uit. Vinck kwam van VVL/BBDO (hij was er account director) naar Duval Guillaume Antwerp om er managing director en oprichter Geert Debruyker op te volgen. "De eerste drie maanden zag ik als een overgangsperiode," vertelt hij. Vinck kwam op vraag van het toenmalige creatief management (Stef Selfslagh en Stijn Gansemans). "Geert had het bureau op een omzet van 3 miljoen euro gebracht. De ambitie was toen om ook voor grotere klanten te werken en meer Europese opdrachten te krijgen."Een goed jaar later heeft het bureau nog steeds een omzet van 3 miljoen euro. Om preciezer te zijn: de omzet zit opnieuw op dat niveau. Vinck: "Voor ik binnenkwam, waren klanten als Kia en Essent weggegaan. Dat voel je in de cijfers van 2005. Veel new business van vorig jaar was het opvullen daarvan. Nu kunnen we het bureau verder uitbouwen." De internationale expansie is gelukt. Duval Guillaume Antwerp werkt momenteel voor Schweppes in Scandinavië en Centraal-Europa. Verder verzorgt het Europese campagnes voor Komatsu (rollend materiaal) en Rizla Europe (sigarettenpapier). Vinck zegt dat de komst van die klanten het effect is van de naam Duval Guillaume. En van geluk: de juiste mensen op het juiste moment ontmoeten. "We hebben eens wat voor Schweppes gedaan en dan geven ze je een kans. Ik noem dat snuffelen. Dan volgen er meer opdrachten. Rizla komt via een bestaande klant. En Komatsu? We hadden gehoord dat het bedrijf een briefing gaf aan enkele bureaus en we vroegen mee te doen. We hebben de focus gelegd op middelgrote adverteerders die in België een Europees centrum hebben. Tegenwoordig heb je ook geen bureaunetwerk meer nodig. Er zijn conference calls," lacht Vinck. Het creatief topduo Selfslagh en Gansemans is bij Duval Guillaume vertrokken om met mediadeskundige Christine Brone een eigen bureau (Open) op te zetten. Juist op hun voorspraak kwam Vinck naar Antwerpen over. Vinck heeft in eigen huis Dirk Doomen en Geoffry Hantson als opvolgers gevonden. "Waar ik Stef dankbaar om ben, is dat hij een sterk creatief team heeft uitgebouwd. Toen hij en Stijn weggingen, konden we direct creatief doorwerken en we hebben geen klanten verloren," aldus Vinck. Als bewijs moeten de nominaties voor creatieve prijzen dienen ná het vertrek van het duo. Overigens wil Duval Guillaume Antwerp geen creativiteit om de creativiteit. "We zien onszelf als conceptmakers, die vanuit een duidelijke strategische achtergrond bezig zijn." Is er overigens na-ijver tussen de twee kantoren van Duval Guillaume? "Ja, en dat maakt ons allebei scherper."IS: algemeen directeur van Duval Guillaume Antwerp. VRIJE TIJD: tennis en Monopoly met zijn dochters. AvP