Fietsen in de binnenstad uitlenen zoals u een winkelkarretje in een warenhuis gebruikt: in het Deense Kopenhagen is het al met succes uitgeprobeerd. Met het smartbike-systeem van het Mechelse Orlians Engineering & Projects ( OEP) heeft u geen muntstukken meer nodig, wel een magneetkaart die in een elektronische kaartlezer past.
...

Fietsen in de binnenstad uitlenen zoals u een winkelkarretje in een warenhuis gebruikt: in het Deense Kopenhagen is het al met succes uitgeprobeerd. Met het smartbike-systeem van het Mechelse Orlians Engineering & Projects ( OEP) heeft u geen muntstukken meer nodig, wel een magneetkaart die in een elektronische kaartlezer past. OEP werd vorig jaar opgericht als spin-off van Orlians, dat behuizingen, mechanische systemen, elektronica en software voor de metaalverwerkings- en telecommunicatiemarkt ontwikkelt. Orlians haalde in 1997 met 46 werknemers een omzet van 200 miljoen frank en ontwierp onder meer een printerreeks voor de Scandinavische betaaltelefoons van Alcatel. De voorstudie voor het project in Rennes gebeurde op vraag van Adshel, een Franse dochter van de Britse reclamegroep More O'Ferrall. Vandaag zijn Adshel en Orlians Engineering & Projects partners: via een gentleman's agreement is OEP de exclusieve leverancier van het elektronicasysteem voor Adshels huurfietsen, die eigenlijk fungeren als rijdende reclameborden; Adshel is het enige bedrijf waaraan Orlians het systeem levert. De elektronica wordt in Mechelen geproduceerd, fietsenbouwer Peugeot monteert ze in Frankrijk op de tweewielers. Het partnership moet beide partijen dienen, want het fietsensysteem wordt zelden afzonderlijk verkocht. Zegt zaakvoerder Philippe Orlians: "Het biedt een toegevoegde waarde bij het stadsmeubilair. We bieden de fietsen voorlopig aan als deel van het totaalpakket voor reclame-aanbestedingen van de stad." Grosso modo wordt de kostprijs voor de installatie van de fietsen - 300 in Rennes - gedekt door de reclame-inkomsten die ze genereren. Per jaar legt een middelgrote stad als Rennes - 60.000 inwoners - tussen de 3 en 5 miljoen frank bij voor de onderhoudskosten. Twee weken geleden schreef de combinatie Adshel-OEP ook in op een tender voor de reclame-aanbestedingen van Gent. Deze maand volgen Marseille, Montpellier, Brussel en Luik. "Misschien proberen we het fietsensysteem later ook los van de reclame aan de man te brengen," zegt Orlians. "Wellicht opent de inschakeling van langdurig werklozen voor het fietsenonderhoud nieuwe mogelijkheden voor de Belgische markt."