Reclame leren maken

Wouter Temmerman medewerker Trends

In de reclamesector gaapt een kloof tussen de opleidingen en de vaardigheden die van schoolverlaters worden verwacht. Twee nieuwe initiatieven pakken dit probleem aan.

In Mechelen opent op 26 september de Belgian Ad School (Bas) haar deuren, een postgraduaat van de hogeschool Thomas More. Het komende jaar wil de school een selecte groep van 25 bachelors of masters klaarstomen voor een job in de reclame- of marketingsector.

De hogeschool doet een beroep op succesvolle reclamebureaus als Duval Guillaume of BBDO voor haar lesgevers, reclamebriefings en stagemogelijkheden. Thomas More heeft met de opleiding de ambitie de Belgische reclamesector ook de volgende jaren tot de wereldtop te laten behoren.

In ieder geval is de opleiding een oplossing voor een oud zeer in de reclamesector. Veel pas afgestudeerden zijn onvoldoende voorbereid op het echte werk. “Jongeren hebben vaak een meer traditionele, eerder technische reclameachtergrond”, zegt Bas-bedenker en voormalig reclamestrateeg Koen Thewissen. “De bureaus zoeken meer hybride profielen die begrijpen hoe consumenten denken en wat hun behoeften zijn. De reclame-industrie wordt een servicesector die merken relevant wil maken in het leven van consumenten. Reclame maken is meer dan een verhaal vertellen over een merk, maar veel pas afgestudeerden beginnen met het idee dat dat volstaat.”

“Bart Dewaele van het bureau Wijs, waar we ook mee samenwerken, vatte die evolutie perfect samen in de tweet ‘De toekomst van de reclame is géén reclame’.”

Ook extra opleiding

Thomas More wil de 25 geselecteerde studenten via een stage van vijf maanden voorbereiden op een job als creatief, strateeg of projectmanager in de reclame. De reclamebureaus juichen dat toe, maar tegelijk is duidelijk dat de kloof tussen opleiding en praktijk hiermee niet gedicht is.

Bij de Association of Communcation Companies (ACC) komt CEO Johan Vandepoel tot dezelfde vaststelling. “We hebben gemerkt dat er een grote afstand is tussen de theorie in de lessen en de behoefte in de praktijk. Onze opdrachten zien er bovendien anders uit dan vijf of tien jaar geleden.”

De ACC werkte tot op heden vooral ad hoc samen met onderwijsinstellingen, maar wil die aanpak meer structureren. De vereniging besliste daarom het expert centre Skills op te richten. Skills wil in kaart brengen welke vaardigheden bij de reclamebureaus ontbreken en het wil analyseren hoe de opleidingen van alle Belgische scholen eruitzien.

“We willen hen helpen die opleidingen te verbeteren”, zegt Vandepoel. “Het is onze ambitie dit op ruimere schaal te doen. Door scholen samen te brengen en te kijken hoe we schooloverschrijdend kunnen samenwerken.”

De ACC preciseert dat het probleem verder reikt dan de schoolbanken. De druk op de marge zorgt ervoor dat bureaus almaar minder budget kunnen uittrekken om jonge reclamemakers een extra opleiding te laten volgen. “Bovendien is het vaak niet duidelijk wat beschikbaar is voor mensen die al met twee voeten in het vak staan. Voor enkele specifieke marketingdisciplines heeft de ACC al initiatieven in die richting ontwikkeld, maar ook dit probleem willen we nu meer structureel benaderen.”

WOUTER TEMMERMAN

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content