Rauwe Japanse business

De kerstkalkoen heeft afgedaan, rauwe vis is helemaal in, vinden ze bij Sushi Factory. Al hebben ook zij al gemerkt dat de Japanse schotels geen gemakkelijk product zijn.

Tijdens een van zijn reizen naar Japan ontdekte François de Carpentrie sushi, de lokale specialiteit van rauwe vis. Hij raakte gefascineerd door de Japanse robots die de rijstkroketten voor de sushi bereiden. Dergelijke robots staan intussen te draaien in een atelier in Sint-Agatha-Berchem. De sushi wordt met de hand verpakt en opgeslagen in de koelkasten van de drie restaurants van Sushi Factory, respectievelijk aan de Brusselse Louisalaan, op het Sint-Géryplein en in de Europese wijk.

“We hebben gekozen voor locaties die het imago van onze klanten weerspiegelen: trendy, gezond en kosmopolitisch,” aldus De Carpentrie. “We bieden een restauratieservice aan met consumptie ter plaatse of afhaalservice. En daar verbinden we een versheidsgarantie aan.” Die versheid is natuurlijk een heikel punt. “Wat aan het eind van de dag niet is verkocht, wordt weggegooid,” beklemtoont Geoffroi Heyne, verantwoordelijke van de bar aan de Louisalaan.

Eén restaurant in Fort-Jaco in Brussel en een ander in Antwerpen werden stopgezet omdat ze niet winstgevend genoeg waren. Het beheer van de filialen is bovendien afhankelijk van de schommelingen van de visprijs, die de kostprijs beïnvloeden. Maar blijkbaar gaat het met een maandelijkse omzet van 50.000 euro en een gestage groei van het filiaal aan de Louisalaan om een winstgevende bezigheid. Heyne: “Sushi is een moeilijk product, maar wordt erg gewaardeerd, vooral sinds de bevolking de oorlog heeft verklaard aan ongezonde voeding. De mensen willen gezond en eenvoudig eten. Daar ligt het succes van Sushi Factory.”

Na de sluiting van twee vestigingen legt De Carpentrie zich nu toe op de consolidatie van zijn drie Brusselse restaurants, en op een gecontroleerd afvalbeheer. Nieuwe vestigingen komen er voorlopig niet. De Carpentrie: “Sinds de opening van de eerste Sushi Factory zijn een hoop distributieketens en broodjeszaken sushi beginnen te verkopen. Maar met onze kwaliteit en creativiteit blijven we de leider op de Belgische markt.”

Aurore t’Kint [{ssquf}]

Sinds de voedselcrisissen is sushi steeds meer in trek.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content