De prijzen aan de benzinepomp staan op recordhoogtes en net op dat moment beslist Europa versneld af te kicken van Russische olie. Tegen eind dit jaar wil het continent de invoer met 90 procent verminderen.
...

De prijzen aan de benzinepomp staan op recordhoogtes en net op dat moment beslist Europa versneld af te kicken van Russische olie. Tegen eind dit jaar wil het continent de invoer met 90 procent verminderen. 1 Wat is de impact van het Europese embargo op Russische olie? OLE HANSEN. "Het zal het aanbod op de oliemarkt in ieder geval nog verkrappen. Maar het verbod van de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk op verzekeringen van tankers met Russische olie zal een nog grotere impact hebben, omdat het die tankers over heel de wereld raakt." 2 Welk effect zal het embargo hebben op de Europese raffinaderijen? HANSEN. "Daar ligt de crux. Want de eindklant koopt geen vaten ruwe olie, maar wel de geraffineerde producten zoals diesel, benzine of kerosine. De raffinaderijen boeken momenteel recordwinsten. Doorgaans winnen ze 5 tot 10 dollar per vat dat ze raffineren. Dat is nu 45 dollar. Het zijn vooral de prijzen aan de pomp die stijgen, terwijl de prijs van ruwe olie sinds begin dit jaar rond een relatief hoog niveau blijft schommelen." 3 Hoe zal de vraag naar geraffineerde producten evolueren? HANSEN. "Ik zie die in de zomer niet afnemen, omdat iedereen met vakantie wil en bereid is daar meer voor te betalen. Als er een vraagdip komt, zal dat vanaf het najaar zijn." 4 Moeten de recordwinsten van de raffinaderijen aangepakt worden om de prijzen onder controle te krijgen? HANSEN. "Die markt is nu eenmaal gedreven door vraag en aanbod, en dat laatste kan het eerste niet volgen. De concurrentie en de opwaartse druk op de prijzen blijven hoog."