Racefietsen met meerwaarde

© WOUTER RAWOENS

Het Gentse Jaegher zet klassiek vakmanschap in voor de productie van supermoderne racefietsen. De bedrijfsstructuur is slank en de stalen fietsen zijn verrassend licht.

Het verhaal van twee fietsfanaten

Het verhaal van Jaegher begint acht jaar geleden toen twee fietsfanaten, Christophe Ghewy en Kurt Stallaert, het plan opvatten hun eigen fietsmerk te lanceren. “Ze wilden iets doen met het rijke Belgische wielerverleden”, vertelt Emanuel Ramoudt, operationeel verantwoordelijke bij Jaegher. “Alle kennis in ons land om fietskaders te maken, kon toch in twintig jaar niet compleet verdwenen zijn, redeneerden ze.” Dat bleek inderdaad niet het geval. Ze kwamen twee jaar geleden in contact met lasser Eddy Martens.

De structuur en het productieapparaat van Jaegher zijn zeer slank gehouden. Na het laswerk verhuizen de kaders naar het lakatelier M-level van David Meirhaeghe. Voor de montage werkt Jaegher samen met Lieven Van Beneden van de Gentse racefietswinkel Bataia. Emanuel Ramoudt staat in voor de klantencontacten en de productontwikkeling, Christophe Ghewy voor de marketing. Kurt Stallaert zet mee de strategie uit en doet de administratie. “We werken allemaal freelance voor Jaegher”, zegt Ramoudt. “Zo kunnen we flexibel werken.” Per jaar produceert Jaegher vijftig tot honderd fietsen. In 2019 realiseerde het bedrijf 200.000 euro omzet.

Intakegesprek
Intakegesprek “We maken fietsen op maat, dus is het essentieel de wensen en de voorkeuren van de klant te kennen en te begrijpen”, zegt Emanuel Ramoudt, operationeel verantwoordelijke bij Jaegher. “We willen weten waarvoor hij de fiets zal gebruiken, voor lange afstandswedstrijden, voor bergritten, voor een ontspannen zondagsritje. Zo’n gesprek gaat evengoed over smaak en kleuren. Het duurt gemakkelijk twee uur en dan volgen vaak nog enkele bijsturingsgesprekjes. Meestal combineren we het intakegesprek met een berekening van de framemaat op basis van de lichaamsmaten en de fietspositie. Sommige klanten laten dat doen bij een externe partij.”© WOUTER RAWOENS
Een technische tekening Op basis van de informatie werkt Jaegher een prijsofferte uit en na overleg met de lasser wordt ook een technische tekening van het frame gemaakt.
Een technische tekening Op basis van de informatie werkt Jaegher een prijsofferte uit en na overleg met de lasser wordt ook een technische tekening van het frame gemaakt. “Niet alleen de maten van het frame, maar ook de hoeken zijn belangrijk”, zegt Ramoudt. “De hoeken bepalen in grote mate het rij- en stuurgedrag.”© WOUTER RAWOENS
Stevig en licht staal Jaegher gebruikt voor zijn frames hoogwaardig staal van de Italiaanse producent Columbus.
Stevig en licht staal Jaegher gebruikt voor zijn frames hoogwaardig staal van de Italiaanse producent Columbus. “Staal heeft een schokdempende werking, waardoor het meer comfort biedt dan bijvoorbeeld carbon”, stelt Ramoudt. De buizen zijn stevig aan de uiteinden, maar dun en licht in het midden, waardoor ze toch weinig wegen. “Onze frames wegen tussen 1,2 en 1,6 kilo. We hebben al fietsen gemaakt van minder dan 6,7 kilogram. Dat is onder het toegestane UCI-minimum (de Internationale Wielerunie, nvdr).” In het lasatelier worden de buizen op maat ingekort en secuur in de juiste vorm gefreesd.© WOUTER RAWOENS
Buizen worden frame Vervolgens worden de stalen buizen van het frame aan elkaar gelast.
Buizen worden frame Vervolgens worden de stalen buizen van het frame aan elkaar gelast. “De jarenlange ervaring van onze lasser Eddy Martens zorgt ervoor dat de lasnaden tegen de perfectie aanleunen”, zegt Emanuel Ramoudt. Er wordt zo veel mogelijk gewerkt met de TIG-lastechniek. Dat is een lastechniek waarbij geen materiaal wordt toegevoegd. Het metaal van twee buizen wordt met elkaar versmolten. “De lasnaden zijn daardoor zo goed als onzichtbaar en het eindresultaat is oersterk en heel licht”, verklaart Emanuel Ramoudt.© WOUTER RAWOENS
Lakken in alle mogelijke kleuren Het frame verhuist naar de lakker.
Lakken in alle mogelijke kleuren Het frame verhuist naar de lakker. “Alles wat je op het frame ziet – de merknaam, het Jaegher-logo – wordt gelakt. We gebruiken geen stickers”, benadrukt Ramoudt. Na het aanbrengen van de dubbele grondlaag, volgen de kleurlagen en een dubbele vernislaag. Tussen elke laag wordt een droogtijd gerespecteerd. Zowat alle kleuren en combinaties zijn mogelijk.© WOUTER RAWOENS
Montage Na een kwaliteitscontrole en het proper maken van de schroefdraden en het vlak frezen van de uiteinden is het frame klaar voor de montage. Dat gebeurt in de Gentse fietswinkel Bataia. De voorkeuren en wensen uit het intakegesprek vertalen zich in de keuzes van het crankstel, het versnellingsapparaat, de shifters, de cassette, de remmen, de banden, het zadel en het stuur.
Montage Na een kwaliteitscontrole en het proper maken van de schroefdraden en het vlak frezen van de uiteinden is het frame klaar voor de montage. Dat gebeurt in de Gentse fietswinkel Bataia. De voorkeuren en wensen uit het intakegesprek vertalen zich in de keuzes van het crankstel, het versnellingsapparaat, de shifters, de cassette, de remmen, de banden, het zadel en het stuur. “Het belang van de montage wordt vaak onderschat”, weet Ramoudt. “Een perfect frame kan door een ongelukkige montage veel van zijn kwaliteit verliezen.” De meeste kopers komen hun fiets zelf ophalen in Gent. “Bij een koffietje geven we dan nog wat onderhoudstips mee.”© WOUTER RAWOENS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content