AAN FRANSTALIGE ZIJDE
...

AAN FRANSTALIGE ZIJDEwerden Evelyne Trebitsch ( Kraft Jacobs Suchard/Côte d'Or), Anne Wilmès (UCB) en Benoît Crochelet (BBL) door de leden van de Stichting Marketing voorgedragen voor de onderscheiding Marketeer van het Jaar. BENOÎT CROCHELET (BBL). De 39-jarige Benoît Crochelet bezit een graduaat Marketing en Distributie ( Ephec), aangevuld met een vorming aan de IAA (International Advertising Association). Zijn eerste professionele stappen zette hij bij het bureau Impact, waar hij werkte op de budgetten van Sabena, Digital Equipment en, toen al, BBL. Na een kort verblijf bij Publicis, dat het beheer van het BBL-budget had overgenomen, stapte hij in 1990 naar de andere kant van de barrière, als publiciteitschef bij de BBL. Enkele maanden geleden werd Crochelet benoemd tot verantwoordelijke voor de hele commerciële communicatie van de bank. Daar komt nog een nieuwe uitdaging bij, namelijk samen met de marketingdirecteur de vernieuwing van de identiteit van de bank helemaal uitwerken. EVELYNE TREBITSCH (KJS). Deze 34-jarige marketingvrouw - handelsingenieur ( Solvay) - kende in haar carrière maar één werkgever: Côte d'Or. Haar debuut maakte ze in 1988 als assistant product manager van het merk Callebaut. Een jaar later werd ze product manager voor Milka, een merk waaraan ook Leo en Melo zijn gekoppeld. Het vormde meteen het begin van de befaamde saga van het wafeltje, geconcretiseerd door de "lokroep" van Leo. Intussen is het verkoopvolume van Leo met 50% gestegen. Dankzij dat succes kwam Evelyne Trebitsch in 1994 aan het roer van Meurisse, een merk dat ze opnieuw positioneerde. "Het opzet lukte: Meurisse is het tweede grootste merk op de Côte d'Or-markt geworden." Het is precies met Côte d'Or dat zij zich vanaf 1995 ging bezighouden. Ze werd dan immers benoemd tot marketingmanager voor de chocoladetabletten en -repen (Côte d'Or, Meurisse, Milka en Toblerone). Een van haar missies bestaat erin het merk Côte d'Or dichter bij de consument te brengen. ANNE WILMÈS (UCB). Afgestudeerd als apotheker ( UCL), stapte Anne Wilmès na zeven jaar ziekenhuisapotheek in de marketing, als product manager bij Roche. Nog eens zeven jaar later maakte ze de overstap naar UCB. Daar kreeg ze drie jaar geleden de leiding over de afdeling Disease Management. "Er komt een ogenblik dat het niet meer voldoende is geneesmiddelen te verkopen. Je moet je verantwoordelijkheid opnemen door de mensen trachten op te voeden en ziekten te voorkomen," aldus Wilmès. "We hebben besloten om partners in de volksgezondheid te worden, bijvoorbeeld als het gaat over de onrustbarende verspreiding van allergieën." Concreet wordt die actie opgezet via het Institute of Allergy van UCB, waarvan Anne Wilmès secretaris-generaal is. Het Institute heeft zijn doelgroepen, evenals de middelen om zijn doelstellingen te bereiken, duidelijk afgelijnd: artsen, onderzoekers, scholen, patiënten, maar eveneens de officiële gesprekspartners. AD VAN POPPEL