PURNA PHARMACEUTICALS. Zalvend de wereld rond

Raymond Van Gucht voelde in 1986 de ondernemerskriebel en trekt nu zalvend de wereld rond. De geneesmiddelen van Purna vinden hun weg in het buitenland.

Raymond Van Gucht (48 j.), bestuurder en eigenaar van Purna Pharmaceuticals in Ruisbroek (Puurs), wilde na stressjaar 1994 ” een spectaculaire groei, we moesten naar adem happen” dit jaar zijn omzet stabilizeren. Pech : het eerste kwartaal van 1995 bedroeg de groei alweer 15 procent.

Purna nestelde zich in een farmaceutische niche en verovert van daaruit de wereldmarkt. De 24 werknemers produceren generische geneesmiddelen : “Geneesmiddelen die zijn opgebouwd uit bestaande, niet meer gepatenteerde molekulen, ” verklaart Van Gucht. “Deze produkten, voornamelijk huidzalven en siropen, verkopen we voor 90 % in het buitenland. “

Negen jaar geleden besteedde Van Gucht zijn spaarcenten aan het sukkelende bedrijfje Purna Petroleum. Zo stak hij na 15 jaar op de engeneeringafdeling van Upjohn de Rijksweg in Ruisbroek over. Het zevental farmaceutische bedrijven dat hier neerstreek, doet sommigen al van Pharmavalley spreken. Van Gucht bouwde het bedrijf in geen tijd uit tot een stevige KMO. Waar de omzet in 1986 nog 4 miljoen bedroeg, werd in 1993 ruim 147 miljoen genoteerd om dan in 1994 af te klokken op 194 miljoen.

ONTWIKKELINGSLANDEN.

Het bedrijf uit Puurs doet vooral zaken in de ontwikkelingslanden, waar de klanten niet de middelen hebben om de specialiteiten van de multinationale farmaceutische industrie te betalen. Die grote bedrijven hebben trouwens minder interesse in de voor hen te kleine en weinig winstgevende Derde Wereld-markten. “Op het einde van de jaren tachtig moesten wij zelf op zoek naar afzetgebieden, ” merkt Van Gucht op. “Vandaag komen de markten naar ons toe. Niet-goevernementele organizaties en regeringen vragen ons om goedkopere generische produkten te ontwikkelen voor de lokale behoeften. ” Momenteel hoopt van Van Gucht op nieuwe perspektieven in Oost-Europa en in Hongkong, om van daaruit de Chinese markt aan te pakken.

Op de binnenlandse markt ziet hij minder mogelijkheden. “Hier worden KMO’s gekonfronteerd met het lobbywerk van de multinationals bij dokters en apotekers. Daar kunnen wij niet tegenop, ” konstateert Van Gucht. Hij ziet ook een zekere onwil bij de overheid : “Ik begrijp niet waarom men in de ziekteverzekering geen voorbeeld neemt aan het Duitse systeem, waarbij de terugbetalingen beperkt worden tot de prijs van de goedkopere generische produkten. Wil de patiënt duurdere medicijnen, dan moet hij het verschil zelf bijpassen. “

De snelle groei van deze familie-KMO Raymond Van Gucht kan ‘s morgens aan de koffietafel met vrouw en dochter een raad van bestuur houden verklaart hij door de techniciteit van het produktie-apparaat en door het op de voet volgen van de steeds strengere wetgeving. “Ik vraag me af of ik niet de laatste ben die als KMO in deze sektor kon beginnen. De huidige wettelijke voorschriften maken het immers onmogelijk om zoals ik met beperkte financiële middelen te starten. Begrijp me niet verkeerd, ik ben voorstander van deze strenge regelgeving. Trouwens, hierdoor beschikt België in de farmaceutische sektor over een sterk kwaliteitsimago. “

Maar : “De farmaceutische sektor, toch een belangrijke werkgever, wordt in België stiefmoederlijk behandeld, ” merkt Van Gucht wrang op. “Veel grote bedrijven wijken uit naar het buitenland omdat het in België niet mogelijk is medicijnen op enkele maanden te laten erkennen, wat wel kan in andere Europese landen. Door de onverantwoorde onderbezetting op het ministerie van Volksgezondheid duurt een erkenning hier vaak een jaar. Dit kost miljoenen in de buitenlandse handel en fnuikt de werkgelegenheid. “

GOOD MANUFACTURING.

Van Gucht haalde zijn kandidaatsdiploma politieke en sociale wetenschappen als werkstudent en doorliep het Vlerick-programma voor starters toen hij in 1987 zijn bedrijf net had opgestart. Hij laat zich kennen als een echte workaholic : “Ik doe het nu iets rustiger aan en werk nog slechts 12 uur per dag. ” Het bedrijf draait op een beperkte staf van een drietal mensen, de produktie is in handen van 18 arbeidsters. De vogende jaren moet er aangeworven worden, zowel aan de basis als aan de top.

Purna is een kraaknet high-techbedrijf dat er zich op beroemt de Good Manufacturing Practices (GMP) van de Wereld Gezondheidsorganizatie tot in de puntjes te volgen. “Wij geloven dat wij hier voorlopen op de andere KMO’s in de sektor, ” glundert Van Gucht. Zorgvuldig van elkaar gescheiden lopen bij Purna vijf verschillende produkten van de band. Door een doorgedreven automatizering kan dit gebeuren met een minimum aan personeel, waardoor het bedrijf zich met een rendement op het totale vermogen van 23 % (1993) aan de top van de sektor nestelt.

Met de huidige groei verwacht Van Gucht dat hij in 1997 opnieuw in produktie-uitbreiding zal moeten investeren. En de vorige groeistuip is nog maar pas achter de rug. “Daarom blijf ik voorzichtig. Wij proberen de eigen middelen steeds te laten toenemen. In de voorbije jaren is alle winst in het bedrijf gebleven en ik ben van plan dat zo te houden, ” klinkt het.

J.D.S.

RAYMOND VAN GUCHT (PURNA PHARMACEUTICALS) “Misschien ben ik wel de laatste die in deze sektor een KMO heeft kunnen opstarten. “

In boekjaar ’94 sprong de omzet omhoog naar 194,8 miljoen frank. Het aantal werknemers groeide tot 24. Andere cijfers zijn voor dat jaar nog niet beschikbaar.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content